styvmor!
08.04.2016
Hej!
Jag är en 14 årig tjej och jag har problem med min styvmor. Jo det är så att min mamma och pappa skiljde sig år 2005 och min mamma och papa gar ilag fyra barn men min mamma hade 2 barn från förr. Min pappa hittade en ny fru och hon och jag har inte bra stämning mellan oss två. Min pappa och styvmor har 2 barn ilag och de yngsta fyller snart 1 år. I vintras så började min "halv"lillebror hitta på regler till ett spel och det tillåt ja inte för det fanns redan regler till den spelet. Sen började han ropa och gråta och mik styvmor ropade att han skulle komma ner me då sa jag aatt vi klarar nog dethär nu, för vi hade redan rätt ut alting den kom hon upp och saa att jag inte ska säja emot henne och jag blev arg och giv i mitt rum. Efter en stund ropade hon åt mig att dra åt helvetet och jag slängde dörren fast och började gråta och ringde mamma. Mamma sa att hon ringer kuratorn och det gjorde hon. Nästa dag gick jag och prata med kuratorn, och några dagar senare hade jag beslutit att jag tänker flytta till mammas. Jag har nu flyttat och bott där i 3.5 månader och har fått reda på att jag skulle måsta byta skola för jag bor inte i samm komnun som jag bodde förr. Och min pappa kan inte göra någonting mellan min och styvmoderns relation för han har försökt me lyckades inte. På tal om att byta skola har ja gjort förr men vill inte gra nu för nu har jag hittat mina sanna kompisar. Hjälp mig vad ska jag göra?!?!?!? Den lessna......

Ungdomsinformatören Sanna svarar
13.04.2016
Hejsan kära du
Det låter inte alls bra att du ska ha det sådär med din styvmor. Vad månne skulle hända om du, din pappa och din stymor gemensamt skulle gå och prata med tex skolkuratorn i din skola? Det låter som att ni behöver få hjälp utifrån för att hitta en lösning. Jag kan tänka mig att din pappa tycker det är ledsamt att du inte kan/vill bo med honom. Du skriver inget om hur det är med dina andra helsyskon, bor de också hos din pappa eller var bor de? Kanske ni kunde söka stöd av varandra? Din styvmor vill nog säkert innerst inne också att det ska fungera mellan er, hon gillar ju din pappa och de har två barn tillsammans, det liger helt klart i hennes intresse att det ska fungera med din pappas andra barn. Men det är ju så i livet att allt går inte så enkelt och behändigt, ibland är det så mycket känslor inblandade så minst lilla grej kan bli till världens gräl. som med spelet och reglerna, det låter ju inte som ett mega problem, men kanske din styvmor var extra trött just den dagen eller hade grälat med någon på sitt jobb, eller oroade sig för tjaa vad som helst, kanske det minsta barnet inte sovit ordentligt på en lång tid och hon är dödstrött av att vaka på nätterna. Det kan finnas 1000 olika orsaker, men högst troligt var detta bara sista droppen som fick hennes bägare att rinna över, du fick olyckligt ta emot en massa sk*t som inte hörde till dig. Ni borde ta ett ordentligt snack med din pappa och styvmor och någon helt utifrån, så att det finns någon som kan medla och hålla er lugna.
Ett alternativ kunde kanske vara att du bodde vecka - vecka hos dina föräldrar, då borde du nog få gå kvar i din gamla skola. Men jag kan förstå att just nu känns inte det som ett alternativ. Sen vet jag inte om man kunde ta upp det här med att du borde byta skola med kommunen och försklara situationen för dem, med din kompis och allt annat. Jag vet inte om det hjälper man man kan alltid försöka.
Jag hoppas allt reder upp sig för dig, hör av dig igen så vi får veta hur det går <3
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna