Syskonproblem
19.11.2016
Hej min syster o hennes kompisar håller på att mobba människor på ask, jag har försökt säga till henne att de e fel men hon blev bara sur. Jag vet inte vad jag ska göra för om ja berättar för mina föräldrar kommer hon typ aldrig prata med mig mer men jag tycker så synd om dem hon mobbar Hjälp

Utvecklingspsykologi-praktikanten Cecilia svarar
24.11.2016
Hej!
Du har helt rätt, det är fel att göra som din syster gör. Jag undrar om hon förstår det själv och helt enkelt inte tror på dig, kanske skulle hon lyssna mer på sina föräldrar om dom sa åt henne. Även om din syster skulle sluta prata med dig så är jag säker på att det bara är för en kort tid, när hon fått tänka på det så kanske hon inser vad hon har gjort. Det kan också vara så att hon inte vågar stå emot sina kompisar och därför gör som hon gör. Kanske vet hon att det är fel men känner att hon uppfyller ett behov när hon mobbar människorna.
Jag vill ändå säga att det inte är på ditt ansvar vad din syster håller på med, det var starkt gjort av dig att säga emot! Sidan du nämner är gjord för att man ska kunna vara anonym, vilket gör det enkelt att bli en måltavla för mobbning och att mobba någon. Alla har ett ansvar att inte kränka någon eller missbruka funktionen, om det händer så kan man anmäla den frågan eller kommentaren. Det är alltså också den mobbades egna ansvar att anmäla sådant som är kränkande.
Det är upp till dig att bestämma hur du gör, men det är också okej om du låter bli att göra någonting. Det är som sagt inte ditt ansvar och du har inte gjort någonting fel! Hoppas det här hjälpte dig.
Kram/Sessi