Underkänd
13.12.2014
Hej. Vi fick ut våra matteprov för ett tag sedan, jag fick 6p av 40. Alltså underkänd. Jag tar det inte så hårt men mina föräldrar kommer bli så jättearga på mig... Jag kan inte säga något åt dem! Jag undrar om det finns nått annat sätt för mig att inte lämna in provet utan att mina föräldrar har sett det än att skriva under själv? L

Ungdomsinformatören Sanna svarar
17.12.2014
Hej, tyvärr så måste du nog ta tjuren vid hornen och visa provet för dina föräldrar, hur trist det än är. Det är alltid bättre att vara ärlig, man brukar vinna på det i längden. Jag kan tänka mig att det inte är så jätte kul att visa ett underkänt prov. Men kanske det finns någon orsak till det som kan vara lite ok. Om du helt klart inte ens försökt plugga till provet eller bara struntat i det så är det illa. Men om du försökt ditt allra bästa och kanske har lite svårt med matte så tycker åtm jag inte att det är så farligt. Kan ju vara att det var ett svårt prov och att det var många som misslyckades. Men kanske är detta ett tecken på att du behöver få stöd i matte? Kanske ska du lite fundera över situationen och söka en plan?
Att förfalska någons underskrift är inget alternativ, inte ens i nödfall.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna