Ut på skolavslutningen
01.05.2015
hej! tack för en bra sida!
nu är det så att jag och mitt " gäng" planerar att fara till en kompis villa på skolaavslutningen, vi har inte direkt planerat supa, men sova över ska vi. Och jag vet redan nu att jag ALDRIG kommer att få för mina föräldrar.!!
Jag skulle jättegärna vilja sova över där eftersom vi går ut nian nu och det skulle lite vara vår " sista kväll" tillsammans med kompisarna. Hur ska jag få övertalat mamma & pappa att låta mig få sova över? :/ --

Ungdomsinformatören Sanna svarar
06.05.2015
Hej, en mycket bra fråga. Men också en svår fråga. Vi är flera här på kontoret som har egna barn i tonåren så vi ska samla ihop vad vi tror skulle kunna funka.
För det första, vi vet ju inte hurudana kompisar det är frågan om, vet dina föräldrar? Om inte, så försök presentera dem för varandra, kanske i bästa fall era föräldrar skulle känna varandra eller åtm känna till varandra, då blir det genast lättare, kanske.
Ta ett ordentligt snack med dina föräldrar, inget ropande eller skrikande, utan lugnt och sansat. Förklara att de kan lita på dig, alltså att du inte drar huvudet fullt och ligger runt och blir gravid. För det är ju sånt de tror ska hända ;) Sen vet jag ju inte hur du uppfört dig tidigare, har det kanske misslyckats nångång då de gett lov och så har du inte skött dig? Då är det genast svårare att få nytt förtroende, men såklart går det. Du måste bara berätta och sen också visa att de kan lita på dig. Jag skulle iaf ha som ett krav att du ska svara i telefonen eller på sms om jag skickar under kvällen och frågar om allt är bra osv. När du tar upp detta med dina föräldrar så säg att du jätte gärna skulle vilja vara med nu då ni går ut nian och det känns som er sista kväll tillsammans som klass. Naturligtvis så kommer ni att träffas hela sommaren och sen också hela vintern åtm med vissa, men det blir ju onekligen lite annorlunda sen då ni kanske går i olika skolor, nån flyttar till nåt annat ställe för skolan osv. Om du förklarar och säger på det sättet så hoppas jag att det ska lyckas. Men sen är det ju jätte, jätte viktigt att du faktiskt håller vad du lovar då också. En bra idé kan vara att du själv ringer din mamma under kvällen några gånger och säger att allt är bra, på det sättet kan du också kontrollera när ni ska prata med varandra, om du överlåter till henne att ringa när hon vill kanske hon råkar ringa opassligt. Om du ringer kan du ju göra det på samma gång som du går på wc eller nåt och inte är mitt bland alla kompisarna ;)
Jag håller tummar och tår <3
Kramar från tonårsmamman och ungdomsinformatören Sanna