Vad ska jag säga?
22.10.2013
Hej! Jag tycker väldigt myke om en pojk, Å skulle vilja vara med honom. Men frågan är VAD ka jag säga till mina föräldrar? Kommer de att tycka att jag är för tidig med ett förhållande mm.. Och jag tror vi först skulle vara vi hans men ska man säga då. (har aldrig pratat om honom förut) Hej nu far jag till ---------. Eller vad ska jag säga, vänta tills han kommer hit eller vad? yaha

Ungdomsinformatören André svarar
23.10.2013
Tjena!
Om du överlag berättar vart du går åt dina föräldrar tycker jag inte du behöver göra något undantag i det här fallet. Du behöver förstås inte säga att du går till din pojkvän, men du kan ju nog säga hos vem eller med vem du är. Om de tycker det är lite intressant att du umgås med en pojke kanske de ställer någon följdfråga. Fundera vad du ska säga. Är han din pojkvän eller bara en vän?
Känner du att du har en avslappnad relation till dina föräldrar tror jag knappast de skulle reagera desto starkare om du berättade att du har en pojkvän. Kanske de inte vill att du ska sova hos honom då du är så pass ung, men knappast har de något emot att du är tillsammans med någon. Det är ju något som börjar hända i tonåren. Rådet är alltså: var ärlig så långt det går. Då bygger du också upp deras tillit till dig.
Med vänliga hälsningar,
ungdomsinformatören André