Jag jobbar på en arbetsplats inom vården. Nu säger chefen att de ska minska på antal vårdare på natten. Vi är 3 vårdare på natten och Vårdinrättningen har 60 klienter varav en avdelning är en demensavdelning med 17 klienter där 1 vårdare inte får lämna avdelningen. Det betyder att det finns 43 klienter som två personer tar hand om. Nu vill de minska på vårdare så att 1 person ska ta hand om 43 klienter själv i 50 minuter på kvällen och 30min på morgonen. Och att den tredje vårdaren skulle komma senare och sluta tidigare. Nu undrar jag om det är lagligt att ta hand om 43 klienter själv. Varav det både är sängliggande och uppegående dementa. Vad händer om någon ramlar och man måste säga att de får ligga kvar i ~40min tills man får hjälp. Eller om 10 klienter ringer på och man ska försöka hinna till alla. Eller om någon är i livets slutskede och man inte kan lämna den personen. Känns väldigt fel och oetiskt att man minskar på detta sätt. Vårdare

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Hej,
Du gör alldeles rätt som reagerar på att det skärs ner på personalen, eftersom det definitivt är en säkerhetsfråga. Tyvärr kan jag inte ge något exakt svar på vilka bestämmelser som gäller på just din arbetsplats då jag inte känner till alla detaljer. Jag föreslår därför att du kollar upp saken med antingen Tehys förtroendeman på din arbetsplats. Information om vem som är förtroendeman på din arbetsplats kan du hitta på antingen Tehys hemsida eller eventuellt på en anslagstavla på ditt jobb. Det är förtroendemannens uppgift att svara på dylika frågor så du behöver inte känna dig obekväm med att kontakta hen. Om du inte själv hör till Tehy utan någon annan fackförening så kan du kolla om din fackförening har någon förtroendeman på din arbetsplats.
Det är viktigt att kolla upp saken, för det händer absolut att beslut fattas som inte är lagliga eller etiskt hållbara. Och skulle det vara så i ditt fall så kommer fackföreningen att hjälpa er ta saken vidare.
Lycka till!
Kram,
Tessi