vilket efternamn kan barnet få?
30.11.2014
Hej decibel!
Min fråga gäller vilket efternamn man kan ge barnet när man är gifta.
Exempel: Lotta Andersson och Johan Pettersson gifter sig. Johan behåller sitt namn Pettersson och Lotta tar dubbelnamn Andersson-Pettersson. När de senare får barn, William, kan då William få Lottas flicknamn Andersson som efternamn?? namnfunderare

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.12.2014
Hej!
Det är alldeles precis som kommentarskrivaren säger :) Tack, kommentarskrivaren! Vi älskar det när ni svarar på varandras frågor, för ni alla sitter ju själva på en massa kunskap och smarthet!
Kan dock tipsa här på samma gång om lite andra bra sidor att känna till när det gäller namn på babyn:
- Befolkningsregistercentralens namntjänst, http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=2, där du bla kan se hur många i Finland som har samma förnamn som du hade tänkt ge ditt barn.Befolkningsregistercentralens listor över de populäraste namnen de senaste åren finns här, http://www.vrk.fi/default.aspx?id=243
- Här finns motsvarande men för alla nordiska länder: http://www.nordicnames.de/wiki/Statistics
Hälsar ungdomsinformatören Liselott