vill att de ska skilja sig
20.12.2017
Mina föräldrar hatar varandra, de e inget jag tror utan jag vet det, för att jag hört dem säga de. De har så länge jag minns varit såhär. Alltid om jag är ensam med någån av mina föräldrar talar de illa om varandra, jag tycker att de är fel, jag är deras barn ingen jävla psykolog. Mina föräldrar har talat om skilja sig, men det blir som aldrig av p.g.a. ekonomin. Jag vil inget annat än att de ska flytta isär, någon kanske tycker det är hemskt att man vill de, men är det inte viktigare att vara ycklig i sitt hem. Jag vet att min mamma skulle vara lyckligare med någon annan och min pappa lika så. Ja älskar mina föräldrar då de inte är tsm. Att behöva höra på deras evinnerlia grälar är ett rent hvete. Tro mig jag har försökt tala med dem.
Va kan jag vända mig för att få hjälp?
"Sometimes two homes are better than one" trött
Cecilia Yrttiaho

Ekonom och utvecklingspsykolog Cecilia svarar
02.01.2018
Hej! Tack för din fråga, jag är glad att du vågar ta upp detta med någon utanför hemmet! Jag förstår verkligen hur jobbig den här situationen måste vara för dig. Du älskar båda dina föräldrar och vill inte behöva välja sida och lyssna på då de pratar illa om varandra. Jag tycker att det är tråkigt att de inte lyssnar när du försöker prata med dem om hur du känner det. Tyvärr kan det vara så att de är så upptagna med sin egen ilska och olycka och att de inte inser att du hamnar i kläm och mår dåligt.
Det är rätt vanligt att par tycker att de inte kan separera på grund av ekonomiska orsaker. Och visst innebär det uppoffringar och förändrade livsvillkor, t.ex. kanske man måste bo i lägenhet istället för egnahemshus, ha mindre pengar att röra sig med och så vidare. Personligen tror jag dock att ett harmoniskt och kärleksfullt hem (oavsett om man bor själv eller med andra) är mera värt än en högre ekonomisk standard.
Har du någon släkting du kan bo tillfälligt hos ibland? En sådan lösning skulle inte ta bort problemen mellan dina föräldrar, men åtminstone ge dig lite andrum och vila.
Vore jag du skulle jag sätta mig ner och skriva två brev, ett åt din mamma och ett åt din pappa. Förklara precis hur du känner och mår av deras gräl. Försök att inte anklaga, utan bara förklara hur du ser på saken. Det kan vara lättare för dem att ”lyssna” till en text och då får de båda, var för sig, tid att fundera på det du berättar.
Som barn drabbas man tyvärr av föräldrarnas beteende och man kan känna sig hjälplös. Försök hitta energi att fortsätta förklara hur du känner det, vi ska hoppas att dina föräldrar lyssnar och inser hur deras gräl påverkar dig. Jag håller tummarna för att det ska bli bättre och önskar dig en god jul.