Vill ha navelpiercing
04.03.2014
Hej ja fyller snart år och önskar mig en navelpiercing av mina kusiner å ja skulle också få det MEN nu får ja inte laga för mamma men för pappa får ja laga hur skall ja få min mamma övertalad ? vill så gärna ha! :D

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.03.2014
Hej :D!
Äsch, knepigt att mamma trycker på bromsen och säger nej... Alltid lika knepigt att försöka övertala någon som "bestämt" något. Men lite tips har jag i alla fall:
Ta reda på så mycket du kan om navelpiercingar, hur man ska sköta dem, hur ärret efter en piercing kommer att se ut i framtiden och framförallt vilka skador en piercing eventuellt kan ge (inga, om man inte gör det hos en oproffsig piercare eller till och med själv). Ta reda på allt du kan om priser, ställen, metoder, certifikat och bevis på att piercaren är professionell, hygienisk och erfaren, vilken typ av piercing (bilder) du hade tänkt osv. Även vad navelsmycken kostar överlag och hur du tänkte tjäna ihop pengar för dem. Fundera också noooooga igenom VARFÖR du vill ha en piercing och tänk ut motiveringarna till varför du vill ha en. Skippa sådana argument som "men alla andra har en" eller "det är snyggt, tycker jag" - sådana biter sällan på föräldrar - och hitta på mera ingående förklaringar.
Och så lägger du fram alla de här fakta och alla motiveringarna framför din mamma, sakligt och kunnigt. Berätta också vad du har för tidsplan, hur du tänker sköta den - och att du INTE kommer att ha en massa små toppar som visar naveln nu hädanefter utan klä dig precis som du brukar. Se, mammor fasar ofta innerst inne för att deras tonårsdöttrar ska klä sig eller bete sig så utmanande att de blir sexuellt utnyttjade, får dåligt rykte eller utsätter sig för sexuella risker och slutligen är både gravida och smittade med en massa könssjukdomar. Förvänta dig heller inte ett svar direkt, låt henne "smälta" ;)
Plus att det kan hända att du inte FÅR ta en piercing ännu, många salonger har 16 år med vårdnadshavares samtycke eller 18 års åldersgräns. Andra igen så piercar nog yngre, bara för att de här yngre inte ska göra det själv eller gå till någon oproffsig eller ohygienisk. Och innan du ens tänker tanken: pierca inte dig själv!!! Du kan förstöra nerver och nervbanor som går över hela magområdet. Och det är inte bra att tex inte ha någon känsel i delar av magen eller inte kunna träna musklerna där under ordentligt. Det är ju inte sååå viktigt att få en navelpiercing, eller hur?
Det är alla de här orosmolnen hos din mamma du ska försöka eliminera. Då har du i alla fall gjort allt du kunnat och får vara sur på mamma med rätta sedan ;)
Hälsar ungdomsinformartören Liselott