Vill inte vara hemma
30.05.2015
Hej. Jag bor i en kristen familj och orkar inte mer. Själv är jag inte lika religiös som min familj men är jag med mina kompisar (inte kristna) så blir mamma och pappa jätte arga på mig. Jag tycker att alla är lika mycket värda och religionen kan inte förstöra en vänskap. Mamma undrade idag vem en kompis var som jag hade varit med så jag berättade vem det var så visade min syster en bild på kompisens syster till mamma och hon var ganska sminkad osv så då kolla mamma jätte surt på mej! Blir så arg! Och sen en annan sak. Jag är inte hemma så ofta men nu på sommaren kommer jag vara hemma men min lillebror slår mig alltid och bara ropar och sånt heltiden å de ork jag inte med.. Jag vill bara flytta till en kompis eller något orkar inte med en massa regler mera inom religionen... Relli

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
02.06.2015
Hejsan Relli! Egentligen ställer du ingen fråga... Men jag förstår att du behövde skriva av dej lite. När man växer upp så kommer det tider när man mera ifrågasätter sina föräldrars livsval. Egentligen handlar ju allt det här om att respektera varandras val. Då menar jag att dina föräldrar borde acceptera dina livsval och låta dej göra egna val. Medan också du borde respektera dina föräldrars livsval. Tror du att ni kan komma er till ett ömsesidigt accepterande?
Sen tycker jag det låter usligt att din lillebror slår dej! Det är verkligen inte tillåtet. Kan du diskutera det med dina föräldrar? I en familj borde det finnas en 0 tolerans mot våld. Alla har rätt att leva i ett tryggt hem utan våld, det är föräldarnas ansvar att se till att såna regler hålls och följs av alla.
Till sist är du ju inte myndig... Jag kan förstå att det kan vara jobbigt att flytta hem igen över sommaren efter att ha varit borta under studieåret. Men var ska du få pengar till att flytta hemifrån? Det är nog inte en dans på rosor att flytta in hos en kompis heller...
Tror du att ni alla kan jämka er så att du på något sätt kommer er igenom sommaren? Det kan ju hända att det känns värre i början av sommaren medan det senare börjar få ett vardagsflyt... Vi på Decibel möter de här funderingarna vid varje skollov och har gjort lite texter om det. Alllt passar nog inte in på er problematik men kanske du kan få lite överlevnadstips här.
Med önskan om en fin sommar,   Annika       barnmorska - hälsovårdare, tonårsmamma med hemkomna tonåringar över sommaren... :)