Går det?
23.02.2023
Hej, min penis är 19cm på en bra dag, och min flickvän är ganska liten, går det att ha samlag utan problem? Jag är över 180cm och hon är 158cm. Vi funderar börja ha samlag, kommer detta gå om man satsar mycket på förspelet?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.02.2023
Hej.
Enkelt svar. Ja. Ni kan ha samlag utan problem.
Din penis är inte avvikande på något sätt och det är ytterst sällsynt att en penis skulle vara så stor att det i sig skulle göra att man inte kan genomföra ett samlag. Om penisen av en eller annan anledning inte går in så beror det oftast på att förspelet har varit otillräckligt och att tjejen (i detta fall) inte är tillräckligt avslappnad eller upphetad.
Mitt tips är att ni börjar långsamt och ser det som en resa, där det avlägsna och långsiktiga målet kan vara penetrativt samlag men att det inte finns någon tidspress på att det skall ske t.ex. just ikväll eller nästa vecka. Ta den tid ni behöver på er att lära känna varandras kroppar först med kläderna på, sedan utan kläder, först med händer och mun, och först efter det - då ni båda känner er redo och ni har bekantat er med varandras kroppar - så försöker ni med penetrativt sex. Det är en otroligt spännande period då man ännu har allt detta framför sig och det finns en speciell sorts njutning i att lära känna varandra utan att ännu göra det "all the way". Se till att ni ordnar med preventivmedel på förhand, och testa gärna t.ex. att trä på kondom redan innan ni försöker er på penetrativt sex. Glidmedel är också någonting ni gärna kan ta med i "lekarna" redan tidigare, eftersom det oftast gör smeksex ännu skönare, och minskar risken för smärta då du försöker komma in i henne med fingrar eller penis.
Njut av att vara tillsammans! Ni har all tid i världen och det kommer att bli hur bra som helst!
Kram,
Tessi