Gravidtankar
24.02.2023
HEJ! Kan ni hjälpa mig, jag tror jag är gravid hela tiden. Jag hade sex för 1,5 veckor sen oskyddat men samma dag tog jag ett dagen efter piller(3h efter). Jag har även haft sex med en annan för en vecka sen men med kondom. Även i januari hade jag sex. jag går på ppiller men är lite slarvig att ta dem, men jag ha försökt bli bättre på det. Jag tar de nog varje dag men tiden kan variera. Men mitt problem är att jag oroar mig för mycket för att vara gravid. Varje gång jag mår illa, har lite ont i magen har lite bruna flytningar tror jag jag är gravid. Jag har tagit många graviditetstest och alla är negativa, men jag tror ju alltid de visar fel. Min mens var sen denna helg men jag googlade och det stod att den kunde bli oregelbunden efter dagen efter piller?? Jag tog det pillret 14.2 och skulle få mens den helgen alltså typ 18.2? Jag har lagt i min kalender en påminnelse att jag ska ta ett graviditetstest om ca en månad efter jag tog pillret.
Varför är mina flytningar också lite bruna? Är det något fel?
Hur mycket ska stämma om man är gravid? Oroar jag mig för mycket? Snälla hjälp!!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.02.2023
Hej,
Försök ta det lugnt och tänka igenom situationen. Du äter alltså p-piller och tar pillren varje dag även om tidpunkten kan variera. Givetvis är det bäst för kroppen om pillren tas vid samma tid alla dagar, men med p-piller påverkas inte skyddet även om klockslaget varierar så förutsatt att du tar dem varje dag så borde du kunna lita på skyddet. Med tanke på att du äter p-piller så borde du inte ha någon ägglossning - men för att vara helt på den säkra sidan har du också tagit dagen efter piller - så du kan vara ganska säker på att du inte är gravid.
Precis som du skriver så är det mycket vanligt att dagen efter piller flyttar på blödningen, så det är sannolikt inte ett tecken på att du är fravid utan en effekt av pillret. Men man skall alltid testa sig för graviditet då det har gått tre veckor sedan man tog pillret - bara för att vara säker.
Man kan må illa/ha ont i magen av väldigt många olika orsaker - inte minst för att man oroar sig, så det behöver inte tolkas som ett tecken på graviditet. Inte heller det att du har bruna flytningar - eftersom det vanligaste då man är gravid trots allt är att man inte blöder alls. Det är en av biverkningarna med dagen efter piller att man kan få mellanblödningar och blodblandade flytningar så hänger sannolikt ihop med det. Det du däremot behöver fundera över om du har sex med olika partners är att skydda dig mot könssjukdomar, så om du inte är 100% säker på att du är frisk och att dina partners är det så skall ni använda kondom. En könssjukdom kan i värsta fall vara en långvarig plåga som begränsar en på flera sätt så det är viktigt för alla inblandade att ni kommer ihåg det.
Så slappna av. Då det har gått tre veckor sedan pillret så testar du dig för graviditet och sedan försöker du lita på det. Ta dina p-piller regelbundet och använd kondom så behöver du inte oroa dig så mycket i fortsättningen. Det är tungt och väldigt energikrävande att gå omkring och bekymra sig.
Kram,
Tessi