har noll koll vad jag vill göra i framtiden och får stress..
23.02.2023
Hej! Går i tvåan på gymnasiet och får så mycket stress när jag inte vet vad jag vill göra i framtiden. Har ingenting jag brinner 100% för eller är speciellt duktig på och har några "krav" jag har växt upp till som gör allt ännu svårare..
Vill ha ett jobb där man har en bra inkomst men även har möjlighet att jobba hemifrån/från hela världen och inte behöver vara fast på ett visst ställe dag ut och dag in..
Har tänkt på grafisk formgivare, gärna som egenföretagare eftersom jag har växt upp i en familj med många företagare. Men också personalledare eller något som innefattar båda inhemska språken eller något att prata inför folk.
har sökt och sökt information men hittar inget som passar mig, min studiehandledare ger mig heller inte något stöd och nästintill dumförklarar mig för enligt hon borde jag "redan veta" eftersom att jag måste välja kurser för trean och även vad jag ska skriva.
Allt känns svårt att ta upp med mina föräldrar för de är upptagna och vet heller inte så mycket om olika utbildningar.
Detta är mitt sista hopp och hoppas verkligen få lite information (löner, finns det jobb i framtiden, möjligheter att jobba med efter utbildningen i den branchen, utbildningarna och deras inträdeskrav mm) av er, eftersom att jag är helt slut och nästintill har gett upp.
tacksam för svar!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.02.2023
Hej,
Jag skickade din fråga vidare till uppsökarna i din hemkommun, och de rekommenderade att du skulle ta kontakt med dem så får ni tillsammans diskutera vilka olika alternativ som finns. Uppsökarnas arbetsuppgift är att hjälpa unga personer att hitta rätt, och de kan både ge dig stöd och information nu då det känns rörigt och du är osäker på hur du skall gå vidare.
Deras kontaktuppgifter hittar du genom att googla "uppsökare + kommunens namn". Deras hjälp kostar dig ingenting och du förbinder dig inte till någonting, utan de finns helt enkelt till för att hjälpa dig med låg tröskel.
Lycka till! <3
Tessi