Hemli pv
17.01.2023
Hej jag är en flicka 13 år och har träffat en 08 pojke på nätet. Jag vet hur han siir ut och att han inte är npn skummist från nätet. Jag o han ska träffas inom nogra veckor men vi båda oroar oss att det ska bli stelt! Vi har typ frågar alla frågor man kan och skickar nästan hela dagen oftast. Vi har ganska mycket intresse gemenamm. Lejon
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
26.01.2023
Hej!
Jag förstår att det kan kännas nervöst inför en första dejt, det är nästan oundvikligt att det inte byggs upp nervositet och fjärilar i magen. Men man kan trösta sig med att det är helt normalt och det ska vara lite så.
Vad jag förstår på sättet du skriver är att ni båda talat om er nervositet inför att träffas, det tycker jag är bra. Det är viktigt att man känner sig bekväm att prata om sina känslor med en person och det är bra om du känner att du kan vara öppen och ärlig med honom och att han är öppen och ärlig med dig.
Det är ingen fara om det kommer tysta stunder och du ska försöka att inte ta stress över den tanken. Men om ni verkligen oroar er för det så kan ni ju här på förhand tänka ut vad ni vill göra när ni ska träffas. Många människor brukar ju t.ex. kolla film tillsammans när dom umgås första gången, då behöver man inte prata så värst mycket och efter att filmen är slut kan man alltid diskutera om vad man tyckte om filmen ifall det uppstår en pinsam tystnad. Ett tips är att hitta på någon sorts aktivitet tillsammans som gör att ni inte behöver fokusera på att hela tiden hålla igång en diskussion. Ni kan t.ex. gå på bio, spela videospel, gå på en promenad, baka tillsammans eller ha tacokväll. Du nämnde att ni har gemensamma intressen, kan ni hitta på något som båda är intresserade av?
Vill också påminna om att man aldrig måste göra något som man inte är bekväm med. En första dejt är som sagt nervöst för alla men det kan vara extra spännande ifall man inte har så värst mycket erfarenhet. Då är det bra att ta saker och ting i lugn takt och inte gå för fort framåt. Minns att det är okej att sätta gränser och be om att ta det långsammare ifall man tycker att det blir för mycket för snabbt. Speciellt om man är med en person som har lite mera erfarenhet än en själv kan det vara bra att öppet och ärligt säga att man inte har speciellt mycket erfarenhet och att man känner sig nervös, då måste den andra personen respektera det.
Om en pinsam tystnad skulle uppstå kan det ibland hjälpa om man skämtar lite om det, det brukar ofta bryta den stela stämningen och gör att man istället börjar fnissa lite åt situationen och då är den plötsligt inte alls lika spänd längre. Man ska också komma ihåg att det inte måste pratas hela tiden, det kan också vara väldigt skönt att kunna vara tyst tillsammans med en person och kanske bara hålla varandra i handen och njuta av varandras sällskap.
Jag tror att ni fixar det här fint! Lycka till på dejten!
/Rosanna