jag tror att jag börjar bli alkoholist
23.02.2023
jag dricker ibland på skoltid och jag brukar bli påverkad i skolan och även då jag vaknar brukar jag ta en öl eller 2. Jag undrar om jag ska försöka sluta eller om jag ska börja runka istället alkoholist

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.02.2023
Hej,
Jag har anledning att tro att din fråga inte är så seriös, utan kanske mest ett test för att se hur Våga Fråga fungerar, men jag skall ändå ge dig ett svar.
Det att man dricker alkohol på ett sådant sätt som du beskriver är ALDRIG hälsosamt och aldrig ett bra sätt att hantera saker. Om du själv känner att du behöver dricka alla dagar för att orka med din vardag eller klara av att hantera de motgångar som kommer, eller om du gör det för att göra skoldagen lite lättare så är det oavsett ett dåligt sätt att sköta vardagen och det innebär i sig att du skulle behöva hjälp med att ordna upp saker och ting.
I princip finns det inga negativa effekter av att onanera - men precis som med vilket beroende som helst så kan det bli ett problem om det det är det enda sättet du har att hantera motgångar. Så om du t.ex. vid varje tungt ögonblick i skolan känner att du borde onanera för att kunna hantera saken så är det antagligen någonting du behöver hjälp med - så att du lär dig ta tag i själva problemet istället för att döva känslorna med alkohol eller onani.
Det bästa skulle vara om du kunde tala med någon vuxen om det som händer och vad som pågår i ditt huvud. Det kan vara svårt att helt på egen hand bryta ett mönster som har pågått en tid, men om du vågade tala med en trygg vuxen om de saker som känns jobbiga och vad som är själva anledningen till att du vill dricka så tror jag att du kunde få hjälp. Kanske det finns en kurator, skolcoach eller lärare vid skolan som du känner förtroende för och som du skulle våga berätta för?
Ta hand om dig,
Tessi