Kan det vara svamp?
19.09.2018
Hej jag tror jag har fått svamp i underlivet men jag vet inte riktigt. Aså det kliar ibland och ibland inte vissa dagar mer och vissa dagar ingenting. Flytningarna är som dom brukar så jag undrar verkligen om det är svamp? Tycker ni att jag ska avvakta och se ”vad som händer” eller vad ska jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.10.2018
Hej.
Det är svårt att säga bara på basen av det du skriver om det är svamp eller om det beror på någonting annat. Det kan börja klia i underlivet av lite olika anledningar, t.ex. att huden är för torr eller att man tvättar sig för ofta/tvättar sig med tvål.
Du skriver att dina flytningar är som tidigare. Det vanliga då man har svampinfektion är att man får tjocka och gryniga, vita flytningar. Jag tycker att du kunde börja med att avvakta lite ännu. Tvätta underlivet max en gång per dag, och använd inte tvål. Smörj gärna underlivet efteråt med olja (t.ex. babyolja eller ceridal-olja). Försök att sova utan trosor och att inte ha för tätt åtsittande kläder. Om klådan fortsätter trots detta så kan du gå till apoteket och köpa en salva som heter Canesten, som hjälper mot svampinfektion.
Om symtomen skulle bli värre eller inte gå över så kan du gå och diskutera saken med din skolhälsovårdare.
Oroa dig inte, det är inget du har gjort fel, och det kommer nog att ordna sig.
Kram
Tessi