ont i ena sidan av halsen
17.01.2023
hej , det tar ont i vänstra sidan av halsen när jag tittar till höger eller rapar med munnen stängd. vad kan det vara? har haft det i ca 2 dagar nu. (Det tar ej ont när jag sväljer eller nyser eller bara kollar rakt eller till vänster.) Alex

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.01.2023
Hej.
Det är förstås nästan omöjligt att svara på din fråga utan att kunna ställa utterligare frågor eller undersöka halsen, men på basen av det du skriver så låter det som att smärtan skulle komma från muskeln på höger sida av halsen. Det kan bero på att du har sträckt den, tränat på ett annorlunda sätt än vanligt eller bara sovit i en konstig ställning. Om smärtan härstammar från muskeln så borde den försvinna av sig själv på ett par dagar.
Men om smärtan skulle bli värre, eller om du får andra symtom så tycker jag att du skall vända dig till din skolhälsovårdare som kan undersöka halsen.
Kram,
Tessi