Oralsex, svälja lättare
27.02.2023
Hej, jag och min pojkvän har varit tillsammans rätt så länge nu och känner oss verkligen bekväma med varandra men jag har en fråga.
Har ni något tips på hur man kan lära sig att svälja lättare för jag kan tycka att det är svårare ibland, speciellt om mängden är lite mer.
Jag kan ta penisen djupt utan att få kväljningar och suga av honom länge utan att bli trött i käken men när utlösningen kommer så får jag problem ibland. HJ

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.02.2023
Hej,
Jag tror att det kan vara ganska individuellt hur man löser den saken, och det beror säkert ganska långt på vad det är som gör att det känns svårt att svälja. Om det t.ex. är konsistensen eller smaken så kanske det kan hjälpa att ta penisen längre in i munnen precis vid det ögonblicket då han kommer - eftersom du då kan svälja mer eller mindre direkt och utlösningen inte hinner komma så mycket i kontakt med din tunga/mun utan åker rätt ner i halsen. Men om problemet handlar mer om att mängden är för stor och att man får kväljningar för att man t.ex. känner att man inte får luft så får man kanske tänka helt åt andra hållet istället att du mer eller mindre backar helt så att du känner att du får luft.
Det kan också kännas lättare att svälja i vissa ställningar än i andra, och där gäller det nog att testa sig fram, t.ex. så att ni båda ligger på sida - då kan du själv lätt styra hur långt in i munnen du tar honom. Andra tycker att det är lättare att svälja om man själv står på knäna framför honom eller att man står gränsle över honom då han ligger. Hoppas att ni hittar ett sätt som passar just er.
Kram,
Tessi