Så otroligt trött
01.03.2023
Hej
Detta är direkt inte en fråga men är bara så upprörd över hur man måste leva.
Är så trött på skola hela tiden, är så trött på att man känner att man knappt hinner göra nått och att man väntar på helgerna så mycket och sen så går man runt resten av veckan och mår dåligt. Är så trött på att man måste gå i skola och har så många år kvar också. Livet känns så otroligt meningslöst och tråkit, förstår inte hur man ska orka igenom allt. Jag blir så arg för är så trött på att måsta leva på dehär sättet. Säg int att jag ska prata me nån och bla bla för är ju fortfarande tvungen att gå i skola och leva ett tråkit jävla liv fastän jag sku gå och prata med nån meningslös jävla kurator.
HUR ska man kunna ta sig igenom all skola + att man måste ha lärt sig något och bli godkänd vilket känns super jobbigt för bara att vara där är ansträngande nog.

Ungdomsinformatör Kix svarar
09.03.2023
Hej!
Tack för att du skrev in. Ursäkta att det tagit en stund att få svar.
Jag kan förstå om din situation känns jobbig. Det låter som att du har fastnat i en känsla av ”ekorrhjul” – att det bara går runt och runt och runt och är samma saker varje dag. En ganska grå känsla som är jobbig att ha.
Den här känslan kan ha att göra med flera olika saker, exempelvis:
A) Att man har hamnat in någon typ av nedstämd fas, exempelvis depression. Då kan livet börja kännas meningslöst, och man kan bli trött, orolig, få problem med sömn eller mat, ha ångest, få svårt att se positiva saker, och så vidare. I det fallet så vore det nog bäst att fara och prata med en psykiatrisk sjuksköterska eller läkare, för att överväga vilken typ av hjälp man behöver för att komma vidare – är det exempelvis samtalsterapi, någon typ av medicinering, eller båda. Du skriver att du inte vill gå och prata med någon men om det är någon typ av depression som finns i grunden till varför livet känns som det gör, så vore det ändå att rekommendera, precis som att man går och pratar med en sjuksköterska ifall man varit förkyld väldigt länge.
B) Det kan också bero på att man helt enkelt inte befinner sig på en sån plats i livet som utmanar och sporrar en tillräckligt mycket/på rätt sätt för vad man behöver och vem man är som person. Att ens livssituation inte passar den man är, vilket gör att allt bara såsar ihop. Ifall saker börjar kännas som ”all work and no play” så kommer livet att kännas grått. Exempelvis att livet bara kretsar kring skolan och att du inte känner att guldkornen i vardagen är tillräckligt många eller stora för att livet ska kännas spännande. Vissa människor behöver helt enkelt mera äventyr än andra för att må bra.
Speciellt om svaret är B (men också till viss mån A) så vore det bra att försöka hitta och planera in små äventyr i livet så att man har något att se fram emot och inte allt bara känns samma-samma. Avbrott i vardagen är viktiga. Snart är du också myndig, vilket betyder att du kan röra dig friare och resa lättare. Exempelvis fara och se nåt band/artist som du gillar till någon annan stad. Och hur skulle det exempelvis vara att göra utbytesstudier någonstans, eller ta ett mellanår där du satsar på något spännande projekt/resa/jobb?
Ett annat alternativ för att känna mera driv i livet är att fördjupa dig i någon hobby eller förening som du är intresserad av, för att ha mera på gång som du ser fram emot att göra. Men om det tvärtom känns som så att du inte kan göra något mera än det du gör nu för att klara av skolan, så vore det kanske bra att du uppsökte studiehandledaren för att fundera på om det finns någon alternativ plan för hur du kunde göra dina studier utan att känna att du drunknar i dem och inte hinner ”bara leva”. Exempelvis om du kunde göra dina studier under en lite längre tid. Visserligen gör ju det då också att det tar längre innan du kommer vidare till ”nästa grej”, men det tåls att övervägas ifall det skulle få dig att må bättre.
Livet behöver inte vara tråkigt! Det finns ofta alternativa lösningar på saker om man inte trivs i den situation som man är. Sen när man blir vuxen så måste man inte heller gå samma väg ”som alla andra”, utan man får känna efter själv vad som passar en. Jag har exempelvis både vänner som trivs med att ha fast anställning och stabila rutiner, men också såna vänner som vantrivs om de måste vara varje dag på ett kontor - de har istället löst det så att de jobbar skithårt i perioder och sen är de utan jobb och bara ut och reser runt i andra perioder. Man ska inte jämföra med andra, för vi är väldigt olika i vad vi behöver. Våga testa på nya saker och vara öppen för olika erfarenheter!
Jag hoppas du hittar det som DU behöver för att må bra och orka! Och när det känns tungt så försök också att komma ihåg VARFÖR du valt att studera det du gör (och om du inte vet så försök hitta en orsak). Exempelvis att det för med sig fördelar i din framtid och en utbildning kan underlätta andra livsplaner.
Kram, Kix