Sjukt under sex.
02.03.2023
Hej, jag har under senaste tiden börjat få väldigt ont under samlag, det började nog redan för flera månader ,men då tog det bara sjukt några dar innan min mens började, eller bara i vissa positioner så tänkte att det var orsaken . Men nu tar det väldigt sjukt under hela samlaget och ingen position funkar det tar sjukt hela tiden, och efter samlag har jag jätte ont i nedre delen av magen, vad kan vara orsaken? Sandra
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
08.03.2023
Hej,
Svårt att utifrån texten du skrivit exakt lokalisera var du har ont vid samlag. Men du skriver att du kan ha ont i magen efteråt, vilket kan betyda att han kommer lite för djupt in och därav ömhet i nedre magen efteråt. Men har du ont i magen under själva samlaget också? Om fallet är så, så kan det då även bero på att han kommer för djupt in. Det betyder att han behöver ”backa lite” och inte komma för tätt intill och för djupt. Längst bak i vaginan finns en livmodertapp och om man kommer åt den så kan det göra ont, väldigt ont. Försök alltså att styra honom med att lägga dina händer på hans högt och på såsätt hitta rätt tempo och djup. Om du har mer ont i underlivet och slemhinnorna så kan det bero på torra slemhinnor/sår/ej tillräckligt våt.
Kram!
Malin