Tankar
27.02.2023
Hej! Jag har träffat en kille som jag gillar och tänker mycket på han.  Men jag vet inte om vi är rätt... Hur kan jag komma fram till det?
Va till han härom dagen å vi hade det trevligt han ville ha sex eller något liknande   men han förstod nog att jag inte ville det och körde mig hem..
Men han pratade om de andra han nyligen haft kontakt med före mig bl.a min kompis tydligen.
Jag känner att jag är väldigt kontrollfreak tex. han nämnde att hans kompis vill han ska köpa en motorcykel men att han själv var tveksam
Jag vill ju inte att han ska ha en motorcykel..  Jag vet att han har egna pengar och har rätt att bestämma sj..  Hur ändrar jag mitt tänk före det förstör relationen? Jag är ju rädd att han ska hitta nån annan och att jag inte kan lita på honom vad kan jag gör för att känna att jag kan lita på den här personen?
Sen prata han om nån o rullstol han kände där maken borde flytta för att detr förtungt, med detta vill jag veta hur vet jag att han inte kommer att lämna mig ifall nåt händer mig eller liknade  att han faktiskt bryr sig i mig
Han röker även på vilket inte vet vad jag känner för...  Inte ofta men nån gång
Hur vet jag att han vill ha något seriöst?
Vi har skickat i typ 4 månader så ändå ganska nytt
Han har även berättat för sin mamma att vi har skickat så han borde väl nog varar lite seriös ändå eller? Hejsvejs
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
09.03.2023
Hej!
Vad roligt att du har någon som du gillar och som du går och tänker på. Det är vanligt att man börjar fundera på dom här frågorna i det här skedet och du är inte ensam med dina känslor. Det är naturligt att det kommer ett ”förvirrande” skede när man försöker reda ut ifall en ”situationship” kan bli till en seriös relation.
Det är bra att han respekterar dina gränser när det kommer till sex och du ska aldrig acceptera något annat än det. Känns han som en person som du skulle vara bekväm att vara intim med i något skede? Känner du att du kan prata om sex och uttrycka dina känslor och behov? Det är viktigt för en välfungerande relation att man känner sig bekväm i de här frågorna.
Hur känner du kring att han tidigare haft något med din kompis? Är det något som stör dig och kan du isåfall tala om det med honom? Det kan ju hända att orsaken till att han pratar om sina tidigare erfarenheter är för att han vill att du ska lära känna honom bättre och att han själv anser att dom han dejtat tidigare är avslutade kapitel som han kan prata om helt fritt eftersom han inte har några känslomässiga band till dom mera. Men om det är något som gör dig obekväm att han talar om så har du all rätt att uttrycka det.
Kontrollbehov kan vara svårt att tampas med. Det gäller att försöka hitta en balans mellan att uttrycka sig själv och att ha kontroll över allt. Det är bra att du känner till det här draget hos dig själv för då är det något som du också kan jobba med. Det kommer inte att försvinna bara så där och det behöver det inte heller göra. Folk med kontrollbehov kan också bidra med mycket bara man lär sig att handskas med det så att man kan använda det till sig egen och andras fördel. Det viktigaste att göra när man har kontrollbehov är att grundligt reda ut vad exakt man oroar sig för att ska hända ifall man inte har kontroll över situationen. När man har gått igenom det behöver man fundera på vilka av dessa saker man faktiskt kan påverka och vad som är utom ens kontroll. En del saker kan man helt enkelt inte påverka och då måste man försöka acceptera läget. T.ex. när det gäller motorcykeln kan du uttrycka dina tankar kring det och berätta vad du oroar dig för (säkerhetsskäl, praktiska-, ekonomiska-). Men i slutändan måste du acceptera att det är hans beslut men du kan hjälpa honom att ta ett så klokt beslut som möjligt genom att ställa relevanta frågor.
Man kan underlätta sina kontrollbehov genom att vara öppen och ärlig med människor kring hur man tänker och känner och då gör man det samtidigt lättare för dom att vara ärliga med sina tankar och känslor. En bra diskussion kan stilla ett kontrollbehov för stunden men det är också viktigt att minnas att man inte kan kräva av någon att dela sina tankar med en. Du kan antagligen inte kontrollera ifall den här killen stannar med dig eller hittar någon annan men du kan uppmuntra och ta initiativ till öppna och ärliga dialoger vilket kommer ge dig och honom en bättre inblick i om ni är en bra match eller inte.
Kan förstå att det kan kännas lite osäkert när någon uttrycker tankar kring handikapp och olika funktionsnedsättningar. Faktum är ju att vi inte alltid kan kontrollera vad som händer i vårt liv och man vill ju såklart ha en partner som stannar med en ifall olyckan skulle vara framme. Det här är absolut en diskussion som jag anser att är värd att ta. Eftersom det är något du går och funderar på tycker jag att det är bättre att du får prata om det och reda ut vad han tänker i den här frågan.
Vad känner du när det gäller hans gräsrökande? Kan du ta upp det med honom och eventuellt fråga varför han röker på ibland och sedan uttrycka vad du känner kring det? Eftersom det är en olaglig drog anser jag att man har rätt att ifrågasätta när ens partner använder det men det brukar ju gå bäst om man är empatisk och förstående när man tar den diskussionen.
Det att han har berättat om dig för sin mamma kan absolut betyda att han har som avsikt att fortsätta träffa dig och kanske även introducera dig till sin mamma vilket ju brukar vara ett ganska seriöst steg att ta. Det kan också vara så enkelt som att han har en bra relation med sin mamma och pratar mycket med henne. Men det är utan tvekan en väldigt positiv sak att han pratat med sin mamma om dig.
Jag kan inte svara på huruvida han är seriös eller inte men på basen av det du skrev såg jag iallafall några gröna flaggor. Det bästa att göra är att fortsätta vara öppen och ärlig med honom och kommunicera dina känslor, tankar och behov. Det är det absolut bästa sättet att få reda på om man är en bra match eller inte. Det är också helt okej att du inte litar på honom till 100% än. Tillit är något som växer fram med tiden ju mer man lär känna en person och det är det som är det allra viktigaste i en relation, att man pratar öppet och ärligt och att man är sig själv. Sedan får det bära eller brista.
Kram!
/Rosanna