Tjat sex
24.02.2023
Hej, ja undrar över en sak som hände för ca 2 år sedan. Jag hade en pojkvän som var min första person jag varit tillsammans med, nu som då speciellt när vi varit på fest och druckit och kommit hem ville han ligga. Jag som aldrig full ville det, sa nej varje gång, men då vände han sig bort och vägrade prata med mig och verkade sur på mig eller tjatade. Då kände jag alltid att jag hade två alternativ, antingen hade jag sex med honom utan att jag ville och låtsades som jag var med på det och efter det grät mig till sömn för att det tog ont och jag kände mig utnyttjad men han var snäll mot mig, eller inte gå med på det efter jag sakt nej men då istället gråta för att han var sur på mig och jag kände mig oälskad. För det första undrar jag om detta på något sätt räknas som sexuella trakasserier då jag sakt nej flera gånger men till sist går med på det för att han ska sluta tjata eller bli sur eller om det bara är respektlöst från hans sida. Och det andra jag undrar är att jag nu idag har en pojkvän som är väldigt respekfull och aldrig skulle bry sig om ett nej, men jag fortfarande känner mig rädd för att säga nej och att direkt han verkar ens lite ”off” som att han tar fram mobilen eller inte säger något på en stund när ja sakt nej blir jag helt rädd och ledsen i stunden fastän jag innerst inne vet att han inte är sur, vad ska jag göra för att sluta överreagera

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.02.2023
Hej,.
Jag är jätteledsen att du har behövt uppleva detta. Det är tyvärr inte alls ovanligt och det händer både tjejer och killar, och både i förhållanden och i tillfälliga relationer. Men det är kanske extra smärtsamt och skadligt då det sker i ett förhållande då det sker med en person som man borde kunna lita på, och som borde förstå att sex utan samtycke inte är sex utan sexuellt våld. Jag tror tyvärr ofta att dessa saker inte tas på tillräckligt stort allvar, utan att det ofta finns en uppfattning om att "om man är i ett förhållande så får man ställa upp". Men precis som du skriver så är det ett brott, och i all synnerhet nu då den nya lagstiftningen har trätt i kraft som i ännu högre grad poängterar att sex alltid skall innefatta samtycke. Det din ex-pojkvän gjorde var fel på många sätt, och det känns hemskt att du har blivit behandlad på ett sätt som fortfarande gör dig illa.
Kanske skulle du själv må bra om du fick diskutera det som har hänt med någon? Också i sådana fall där det inte är ett trauma som håller en vaken om nätterna så känns det som att det är rädslor som har lämnat kvar i dig och som påverkar din nuvarande relation. Mitt första förslag skulle därför vara att du kontaktade t.ex. brottsofferjouren. Du kan antingen kontakta dem på nummer 116 006 på vardagar mellan kl. 12-14 om du vill vara anonym. Du kan också vara i direktkontakt med Nathalie, som brukar hjälpa oss på Decibel att svara på frågor, ring eller sms:a 044 0371050 eller mejla nathalie.wingren@riku.fi. De som arbetar på brottsofferjouren är vana vid att diskutera dessa saker, och du förbinder dig inte till någonting. Att kontakta dem innebär alltså inte att man måste göra en anmälan utan man kan helt enkelt kontakta dem för att prata om det man upplevt och få hjälp med att ta sig vidare då man funderar på om det kan ha skett ett brott.
Jag tror också att det skulle vara bra om du vågade ta upp saken med din nuvarande pojkvän så att han bättre kan förstå varför du eventuellt kan reagera som du gör. Jag är glad att du nu har träffat någon som respekterar DIG och som förstår att det att ni sällskapar inte betyder att han har rätt att bestämma över DIN kropp.
Jag vet att du redan vet det, men jag tänker ändå upprepa det. DU är den enda som har rätt att bestämma över din kropp. Sex skall handla om att båda två vill - och INGEN har rätt att bli arg eller sur eller tyst för att du inte vill ha sex. Det är inte heller någonting du skall behöva "gottgöra" för den andra bara för att du inte vill ha sex.
Jag hoppas att du orkar kontakta Nathalie så får ni prata, och att du kan ta upp saken med din pojkvän.
Många kramar.
Tessi