twitter gore
23.02.2023
hej... jag har ett beroende av gore på twitter och nätet... (folk som blir brutalt mördade eller tar livet av sig)
jag har fått misstankar och börjar må dåligt varje gång jag tänker på det. jag har själv funderat på att göra slut på livet med en live stream. Det värkar vara så lätt att göra när man ser på det online.
jag har ett hagel gevär i skafferiet och kommer troligen göra det
hejdå....... tony mcnut

Ungdomsinformatör Kix svarar
02.03.2023
Hejsan!
Det är mycket möjligt att bli beroende av att titta på gore på internet. De primitiva delarna av hjärnan förstår inte alltid skillnaden på sånt som man upplever på riktigt och sånt som man ser, så när man ser hemska saker så kommer den att ge ifrån sig kemikalier såsom adrenalin, och man kan bli beroende av känslan så att man söker en kick om och om igen.
Det är (som du har märkt) inte bra att programmera sin hjärna med sådant här innehåll, speciellt inte när man är så ung som du är.
Det som du borde göra är att:
A) Prata med någon om ditt beroende av att se på såna här videor, eller åtminstone prata med någon om ditt mående, eftersom det låter som att du inte mår så bra just nu. Det är alltid värt det att ge livet flera chanser, och det finns hjälp att få! Det skulle vara bra om du exempelvis gick till kuratorn på din skola, eller pratade med dina föräldrar om det här. Man kan också chatta anonymt på Ärligt Talat-chatten, eller på Sekasins svenska chatt.
B) Försök hålla dig från att titta på flera såna här videor, och istället söka efter något annat som kan stimulera din nyfikenhet. För oftast är det nyfikenhet som gör att man från första början börjar kolla på sånt här material. Nyfikenhet i sig är inte en dålig sak, tvärtom, och det är normalt att vara nyfiken på döden eftersom det är ett ämne man inte pratar hemskt mycket om till vardags. Men vi påverkas av sånt som vi ser, och tittar man mycket på olika gore-videon så kommer de att ha en negativ inverkan på en.
Det finns ondska och hemska saker i den här världen – men det finns också mycket fint! För ens hjärnas skull, och ens måendes skull, så är det bättre om vi försöker att vända fokusen till det som är bra och positivt. Med det säger jag ju förstås inte att vi bara ska ignorera och strunta i allt som är negativt här i världen och leva i nån sorts bubbla, utan jag säger bara att vi själva kan påverka vårt mående genom att se efter en smula vad vi matar våra hjärnor med till vardags – med sånt som vi kan kontrollera.
Självmordstankar kan kännas jobbiga och läskiga att ha. De är dock ganska vanliga om man inte mår så bra. Det är viktigt att inte lämna ensam med såna tankar utan att prata om dem med någon. Du behöver inte känna skam över att du har såna tankar ibland, och människor som jobbar med mental hälsa är vana att ta emot samtal som handlar om självmordstankar så tveka inte att ta upp ämnet med en psykolog/kurator/hälsovårdare/annan dylik person.
Så, för att säga det kort; försök att sluta se på såna här videon, hitta något annat som du är intresserad av att sätta tid på för att distrahera dig och träna om din hjärna, och ifall det känns svårt och jobbigt så gå och prata med någon! Du förtjänar att få må bra. Skriv gärna in igen om du vill.
Kram, Kix