Vågar inte säga ifrån
26.03.2023
Hej,
När jag och min pojkvän har sex eller myser så tycker han om att trycka in ett eller flera fingrar i rumpan på mig. Problemet är att jag inte tycker om det men vågar inte säga ifrån för jag är rädd att han ska lämna mig om han inte får göra det och hitta någon annan som han får göra det för. Jag skulle helst bara vilja lära mig tycka om det för det skulle vara enklare. Jag har försökt visat att jag inte vill genom att svänga mig när han håller på så att han tvingas avbryta. Jag har också sagt att det har gjort ont ibland och då har han slutat. Jag är också rädd att han ska vilja föra in sin snopp där för tror det skulle göra jätte ont, han har vid ett tillfälle sagt att han skulle vilja göra det. Det brukar också göra ont om han lägger in sin tumme eller fler än ett finger. Jag är också rädd för att få problem med ringmuskeln för har hört att man kan få det. ,
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
28.03.2023
Hej!
Jag vill börja med att säga att jag är ledsen över att det här är något du tvingats uppleva och det är inte ditt fel att det händer. Man måste alltid fråga samtycke före man gör någon sexuell handling och det är viktigt att du känner dig trygg och bekväm i ditt förhållande.
Det skulle vara bra om du vågade börja säga ifrån när han gör något som inte känns bra för dig. En öppen och ärlig kommunikation är något av det viktigaste i ett förhållande och man ska kunna känna sig bekväm med att vara ärlig med sin partner om man vill ha ett långt och hälsosamt förhållande. Om du inte kan lita på att din pojkvän respekterar dig när du sätter gränser och skulle lämna dig när du ber honom sluta med EN specifik sexuell handling, borde du kanske fundera på vad du egentligen vill få ut av det här förhållandet och om du tror att den här personen faktiskt förtjänar att vara med dig. Jag förstår att du tycker mycket om din pojkvän och vill vara tillsammans med honom och det är mänskligt att känna sig orolig för att man inte räcker till om man inte ställer upp på vissa saker. Men försök tänka så här: Vill du verkligen vara med en person som skulle lämna dig över en sådan sak? Hänger ert förhållande verkligen enbart på det att han ska få stoppa fingrar i din rumpa? Minns att det här inte endast är hans förhållande, det är också ditt och du har lika stor rätt att uttrycka dina tankar och behov. Du finns inte till för att behaga honom.
Har du pratat med honom om varför han så gärna vill göra det? Kan det vara så att han har en uppfattning om att det här är något som alla tjejer tycker om? Det kan ju hända att han helt enkelt inte förstått att du inte vill att han gör så. Du skrev att du nog visat med ditt kroppsspråk att du inte vill och att du även sagt till ibland att det gör ont. Enligt min åsikt borde det göra att han förstår att du inte är bekväm med det här, men verkligheten är den att vissa människor har väldigt svårt att förstå såna här saker och har inte så bra koll på hur samtycke fungerar. Det kan hända att han inte förstår före du säger rakt och tydligt att du inte vill. Därför tror jag att det skulle vara bra om du vågade ta den diskussionen så att ni båda får tala ut om vad ni gillar och inte gillar när det kommer till sex. Minns att sex är till för att båda ska njuta och ingen av er ska behöva utstå något som gör er obekväma eller som tar ont.
Om du känner att du ändå vill ge det ett försök kan jag ge några tips på hur ni kan göra för att det skulle bli mer skönt för dig. Det är absolut möjligt att njuta av analstimulans men han kan INTE fortsätta göra som han har gjort hittills! Det första och kanske allra viktigaste är GLIDMEDEL! Jag kan inte vara tydlig nog med hur viktigt det här är och spott räcker inte till! Även om han bara använder sina fingrar är glidmedel jätteviktigt eftersom det i värsta fall kan komma små skavsår runt ditt anus som kan göra ont och svida men du behöver inte oroa dig för att din ringmuskel tar skada av endast ett finger. När glidmedlet är på plats kan han försiktigt börja massera med sina fingrar runt ditt anus tills du är tillräckligt avslappnad och känner dig bekväm med att han försiktigt för in ett finger. Det är viktigt att ni kommunicerar under tiden och tar det i en takt som du är bekväm med. Jag rekommenderar att ni diskuterar på förhand hur du vill att det ska gå till och du måste vara tydlig med att han måste fråga dig före han går vidare till nästa steg. Om ni känner att ni vill pröva på analsex är det också något som kräver en hel del förspel och ”uppvärmning”. Det finns även sexleksaker som är menade att hjälpa dig förbereda inför analsex. Jag föreslår att om ni bestämmer er för att pröva på analsex någon gång så öva först under en tidsperiod så att du blir mer van med känslan. Jag tycker inte att man ska gå direkt från ett finger till en penis eftersom det kan ta ont och det ska det inte göra! Det finns två muskler i din anal, en yttre muskel och en inre. Om ni prövar på analsex är det viktigt att din pojkvän först för in tippen av sin penis försiktigt och väntar en stund innan han för in resten av penisen. Det är viktigt för att man ska ge den inre muskeln chans att känna trycket o utvidga sig. Man ska absolut inte med våld trycka in hela penisen på en gång. Tar man det långsamt och övar steg för steg samt använder mycket glidmedel behöver man inte oroa sig för ringmuskelskador. Kom även ihåg att hygienen är speciellt viktig när det kommer till någon form av sex som involverar analen. Använd gärna kondom.
Men viktigast är ändå att du inte gör något som du inte är bekväm med eller som tar ont. Man måste inte ha analsex eller känna att man inte skulle vara tillräcklig bara för att man inte går med på sånt. I dagens samhälle blir vi nästan bombaderade med sexpositivitet, vilket är bra i sig. Det kan vara både lärorikt och hjälpa människor att experimentera med sin sexualitet och sitt sexliv. Det negativa kan dock vara att man lätt får en bild av att man måste tycka om precis allt och gå med på dom vildaste sakerna för att ha ett bra och spännande sexliv. Detta stämmer inte. Det finns ingen skam i att tycka om lite mer extrema saker under sex men det finns heller ingen skam i att tycka om helt ”vanliga” saker. Dom allra flesta har inte ett speciellt ”spännande” sexliv även om det kan kännas som att alla andra gör dom vildaste sakerna. Sex handlar om ömsesidig närhet, tillit, njutning och i många fall kärlek. Det viktigaste är att båda får njuta och samtidigt känna sig trygga med varandra.
Din pojkvän har absolut ingen rätt att kräva att analstimulans är något ni måste göra varje gång ni myser eller har sex. Om du känner dig bekväm med att göra det nu som då borde det absolut räcka för hans del. Även om du inte vill göra det alls är det något han måste respektera. Jag tror att om du talar med din pojkvän och berättar helt ärligt hur du känner kan ni nog komma fram till en lösning som passar er båda och som ni båda är bekväma med.
Om han inte förstår varför du inte vill att han trycker sina fingrar i din anal kan du be att få göra samma sak till honom så att han vet hur det känns för dig. Om han är motvillig till det har han ingen rätt att kräva det av dig. Om han inte respekterar dina gränser och försöker tvinga dig till något du inte är bekväm med så är det nog bäst att låta honom gå. Inget förhållande i världen är värt att man offrar sig egen kropp för den andras tillfredsställelse om det skadar en själv.
Jag hoppas att du vågar börja prata mer med din pojkvän om ert sexliv och att du vågar uttrycka dina tankar, känslor och behov. Jag tror verkligen ert förhållande skulle gynnas av en mer öppen och ärlig kommunikation och bana vägen för att ni får en så hälsosam, trygg och kärleksfull relation som möjligt. Du förtjänar att vara i en relation där du känner att du kan lita på din pojkvän och där du vågar visa dina känslor och sätta gränser.
Jag hoppas att du känner att du fick stöd och svar på det du funderade på. Lycka till!
Kram,
Rosanna