Acceptera läget?
31.10.2014
Hejhej!
Jag har en fråga.
En utav mina bästa kompisar har varit otrogen mot sin kille (som jag oxå känner) hon låg med en annan kille (hennes "kompis") när hon var hemma hos honom en helt vanlig dag, dom hade inte druckit eller nått heller så helt nyktra. Hon har alltså haft sex med en annan kille samtidigt som hon har ett förhållande. Inte ok. När hon berättade detta blev jag såklart arg..eller ja chockad. Hon sa de via sms. Hon har berättat för sin kille vad hon har gjort, och han blev såklart helt förkrossad..han har sökt stöd hos mig via sms och när hol fick veta de blev hon arg. Men jag kan förstå honom att han vill prata med någon! Han säger att han älskar henne för mycket för att lämna henne, jag vet att han älskar henne och så, men jag kan inte förstå att han nu ska leva med de och alltid veta vad hon gjort. Han litar inte heller på henne. (Hon ör seriöst den sista personen jag trodde skulle göra nått sånt)
Sen blev hon och min andra "kompis" arg på mig för att jag snackade med hennes kille "bakom hennes rygg" jag hade alltså inte sagt något till henne om de, inte han heller. Vilken gjorde mig för bannad att dom snackar skit om mig.
Hon är annars en härlig person och så, och jag vet inte riktigt vad mig fråga är..men är fortfarande i chock oc jag kan inte förstå att dom ska fortsätta vara tsm, de känns så ostabilt + att hon fortfarande träffar killen hon låg med då och då, och skriver med honom (han gillar henne, och hon säger att hon har fallit för honom) jag är nog arg men kan jag vara de? Jag är ju trottsallt inte med i deras förhållande..ska jag bara acceptera att han godtar att hon varit otrogen?
Och känns som att jag och hon glider isär dels pga detta..
Erika

Ungdomsinformatören Sanna svarar
05.11.2014
Hej, Erika
Jag kan förstå att du är upprörd över detta. Men jag tycker nog ändå att det är en sak mellan din kompis och killarna. Om vi nu kallar den som hon har ett förhållande med kille A och den andre kille B. Kille A måste nog ta sig en ordentlig funderare på vilket sätt han ska gå vidare, antingen kan de fortsätta tillsammans eller så inte. Men det måste vara hans val, du ska inte blanda dig i det. Sen måste nog din kompis också bestämma sig hur hon ska ha det och med vem. Det är INTE schysst mot någon av killarna att hålla båda på halster. Nu vet jag ju inte hur länge din kompis och kille A har varit tillsammans. Om de varit tillsammans en längre tid så är det ju så att man kanske börjar tycka att förhållandet går lite på rutin. Det börjar lätt kännas lite för bekant, och man ser sig om efter lite mera spänning i livet. Man ska ju inte gå så långt som din kompis, inte före man bestämt sig för vem man ska vara med iaf. Men det är iaf sånt som händer.
Hoppas allt rett upp sig mellan dig och din kompis. Det här är ju egentligen inte en sak som ska komma mellan er. En orsak till att hon blev så upprörd över att du och kille A hade diskuterat kan ju vara att hon inte vet ifall du tänker försöka på honom nu. Man kan kanske få sådana vibbar då han vände sig till dig och då du reagerat så starkt, men det vet bara hon. Om du fortsättningsvis vill ha henne som vän, måste du försöka komma vidare från detta. Hon har ju inte gjort det mot dig. Oberoende av fast det var fel och inte ok, så är det inte du som blivit utsatt.
Det du kan göra är att finnas där för båda parter, du kan finnas där och lyssna. Du har kanske lite svårt att ta ställning eftersom du är bådas vän, men som sagt var du kan lyssna och vara ett stöd.
Jag håller tummarna för att allt blir bra <3
Kramar från ungdomsinformatören Sanna