Åker utan mig???
18.10.2023
Jag har 2 kompisar som jag speciellt mycket har pratat med om att jag vill till ett ställe. Alltså jag har seriöst pratat om det i typ 1.5 år
Men problemet är att dom nu har åkt dit utan mig. Jag vet att de skulle åka med ena kompisens föräldrar och de har en 8 personers bil. Dom de åkte med är en 6 Pers familj. Så egentligen så skulle jag haft plats i bilen. Är det då okej att jag är avundsjuk? Och vad ska jag göra om det händer igen S
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
26.10.2023
Hej,
Tack för din fråga. Vad tråkigt att höra att dina kompisar åkt dit utan dig. Det är definitivt okej att känna avundsjuka, man har alltid rätt till sina egna känslor. Jag kan bra förstå att det känns illa att kompisarna åkt utan dig, speciellt då du berättat åt dem hur gärna du skulle vilja fara till just detta ställe.
Det kan förstås hända att det inte var planerat i förväg att din kompis också skulle åka utan att det från början var tänkt som en familjeresa för den andra kompisen och hens familj. Kanske din kompis råkade höra av sig till kompisen vars familj skulle åka och de bestämde då i stunden att hen också skulle få följa med. Det händer ibland att man inte stannar upp och tänker så mycket då man tar snabba beslut och i så fall kanske de inte kom och tänka på att bjuda med dig. Jag skriver inte detta för att försvara dina kompisar utan bara för att föra fram att man inte alltid kan anta att man vet exakt vad som hände. Därför vore det bra om du skulle ta upp detta med dina kompisar och fråga helt enkelt varför det blev som det blev. Du har all rätt att känna dig sårad och speciellt om man är nära vänner är det alltid bra att berätta åt dem om man känner sig illa behandlad. Det är sällan det som kompisarna vill åstadkomma, men vi alla gör misstag ibland. Oftast blir vänskapen enbart starkare då man reder ut missförstånden sinsemellan.
Jag rekommenderar att du talar med dina kompisar och frågar dem hur det blev så att de åkte utan dig till ett ställe som de visste att du också skulle vilja besöka. Högst troligen finns det en vettig förklaring till varför de agerat som de gjorde. Försök att inte beskylla kompisarna utan hellre förklara hur du känner dig kring det hela. Det blir en mycket bättre diskussion då. Speciellt om det här händer igen är det dags att ta en diskussion med kompisarna om det, men som sagt rekommenderar jag att du skulle göra det redan nu.
Det kan ibland vara svårt att sätta in sig i en annans situation och därför kan det hända att man inte alltid förstår att ens eget agerande sårat någon annan. Då behöver man få veta det för att inte göra samma misstag igen.
Jag hoppas att du får åka till det här stället vid ett annat tillfälle, antingen med dessa kompisar eller med någon annan <3
Kram, Lila