Äkta vän...?
14.09.2015
Hej! Känner för att skriva av mig lite och se hur ni tycker/tänker om detta elr om det är jag som överreagerar..? Det är såhär att jag och en kille (vi kan kalla honom A) så var på g och min vän visste mycket väl om det och att jag var kär i honom osv. Sen så blev det typ "paus" mellan oss också en dag fick jag reda på att han hade börjat chatta med min vän å sagt att hon var snygg osv. Det var hon själv som berättade. Men det jag reagerade på var att hon verkade inte sådär allvarlig utan mer som "gissa vem som började chatta med mig hahah" fnittrig av sig... ;( det gjorde mig ledsen och hon verkar inte förstå att det inte är så roligt att hon chattar med en kille som jag har haft på g med och pratar om honom osv. Sen så har hon även frågat att får jag skicka något till honom via ditt snapkonto? Så skrev hon via mitt konto att "kmr du på whatsapp å chatt // *namn. Då känner jag mig utnyttjad och lite sårad... Sen nu då jag typ har kommit över A och gillar B och han kommenterar på mina bilder att jag är snygg osv. Så ska hon ju förstås blanda sig i igen och frågade följningsförfrågan åt honom... Varför ska hon blanda sig i alla killar jag gillar? :( Zoella

Ungdomsinformatören Sanna svarar
17.09.2015
Hej Zoella
Jag tycker det låter som att din kompis inte får till något på egen hand och ska försöka komma och "roffa åt sig" av dina killar. Inte särskilt kompisaktigt :( Att hon börjar på med A även fast du kommit över honom tyder på dålig stil. Är man verkliga vänner så är alla som ens vän på något sätt haft intresse av mega big no no för all evighet, eller åtm nästan för all evighet. Man börjar inte packa sig på någon som ens kompis varit intresserad av. Jag kan förstå att du blir ledsen och inte tycker att det är ett dugg kul, vem skulle gilla nåt sånt? Sen att hon börjar utnyttja dig och ditt snapkonto är ju nästa för fräckt!!!!
Bra att du ändå gav henne en liten vink att hon ska sluta blanda sig i. Om hon nu förstod den. Kan ju vara att hon inte tänker det så. Hon är antagligen så upp i sitt eget och sig själv så hon inte ens märker vad hon gör.
Om jag var du skulle jag inte berätta för henne vem jag är intresserad av, hon har ju helt tydligt visat att det inte går att lita på henne då. Men sen kan du väl inte göra så mycket mera än att säga till henne att sluta upp med att försöka sno killar av dig. Ibland är det enda sättet att få folk att sluta göra elaka saker, att vara elak tillbaka. Tyvärr är det vissa som inte förstår om man säger snällt. Nästa gång hon ber att få använda sig av dina konton så ska du säga till på skarpen att hon måste använda sitt eget, att du inte vill att hon använder och skriver på ditt.
Det är trist att det ska bli en sån tävlan mellan vänner. Våra vänner är ändå viktigare än diverse flick- och pojkvänner som kommer och går genom våra liv. Vänner ska ju vara något bestående, som man kan lita på i alla väder. Men så är det ju inte alla gånger, tyvärr.
Hoppas din kompis inte kommer och förstör något med B, utan att du får ha honom i fred nu då. Mycket möjligt är hon innerst inne välldigt osäker och ser upp till dig, men det tar sig lite felaktiga uttryck. Om du kan så skulle det ju vara super om ni kunde ha ett snack om detta och reda upp det, men det är svårt att ta upp en sån sak.
Jag håller tummarna för dig <3
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna