Allt gick fel
04.02.2022
Nu är allting jobbigt. Så jag är super bra vän med min kompis ex, vi snappar mycket med varandra och så vidare. Vi har varit kompisar enda från när min kompis och han blev ihop men de gjorde slut men han var snäll mot mig och jag blev glad av honom. Det har gått väldigt lång tid nu vi har varit vänner länge och nu ikväll skickade han: "person X(min kompis, hans ex) addade mig på snap igen" så han sa att han skulle adda tillbaka och efter en stund skicka han vad hon skrev, det var nå liknande med dehär: "Hej det var inte meningen med att adda dig men måste få veta om du och (mitt namn) är ihop? När ni snappar med varandra så ser jag på henne att hon e kär i dig, det stör mig väldigt mycket och måste få veta" och sånt. Jag är inte kär i honom men vi är verkligen bra kompisar. Jag svarade då åt honom: "öhh dedär är inte sant hon har förstått det fel men jag tycker värkligen om dig som kompis" och nu är jag väldigt förvirrad och gråter. Hon har det svårt där hemma och jag vet att jag har svikit henne flera gånger. Men hur blir det mellan mig och henne och mellan mig å honom? Vet inte om hon vet att jag vet vad hon skrev åt honom men är väldigt skakig och typ besviken men vet inte. Känns som att allt är mitt fel och vet inte vad jag ska göra. Jag vill verkligen fortsätta vara vän med båda av dem men är det jag som har ställt till de nu eller? Vet inte vad frågan är riktigt som jag ska ställa men vad borde jag göra igentligen. Allt var bra mellan oss i skolan idag. Är det mitt problem att jag ennu är kompis med honom, är jag en dålig vän? Nu blev de pinsammt mellan mig och honom tror jag. Jag har inget på koll nu. Anonym900

Ungdomsinformatör Kix svarar
09.02.2022
Hejsan!
Tack för att du skrev in. Hoppas mitt svar inte kommer för sent.
Ledsen att höra att det känts jobbigt på sistone. Jag kommer ihåg när du skrev in hur läget var sist, och jag måste säga att jag är iaf glad att höra att du valde att fortsätta ha kontakt med båda dessa vänner, istället för att känna dig ”utpressad” att behöva välja en sida. För du har ju all rätt att själv välja vem som är dina vänner, oavsett om det är nåns ex eller inte.
Jag kan förstå att du känner dig väldigt klämd i den här situationen, när din vän frågade detta av honom istället för att våga fråga det rakt av dig. Men samtidigt kan man ju förstå om detta är något som hon kanske har funderat på en del, men att det kan ha känts för ”känsligt” för att hon ska våga fråga det av dig – kanske för att hon är rädd att ifall hon tar upp det så skulle det på nåt vis påverka er vänskap negativt. Så det blev då lättare att fråga det av honom. Ifall allt var bra med er i skolan trots att hon frågat så här så tror jag inte du behöver oroa dig så mycket. Det kanske mest bara var nåt som hon behövde få klarhet i, och nu när hon vet så är det bra.
Jag tycker inte att det blivit pinsamt mellan dig och honom. Det var ju inte du som tog upp det här, utan din kompis. Så mellan dig och din killkompis tror jag inte att nåt har ändrat. Du fick ju chansen att förklara dig, vilket du gjorde. Kanske bra det också, så han vet säkert var du står, fast din tjejkompis skrev sådär åt honom.
Det kunde kanske vara en bra idé om du kunde mera rakt på sak ha ett samtal med din tjejkompis om vilken typ av (kompis)relation du har med killen ifråga. Så att du får förklara din sida av saker, och visa att du vill vara öppen med henne, och att du inte alls menar att gå bakom ryggen med nåt. Det skulle kanske visa åt henne att hon nog kan fråga såna här saker rakt av dig (istället för att fråga någon annan). Du behöver inte nödvändigtvis säga att du vet om att hon skrev sådär åt killen, men OM du ändå bestämmer att du vill göra det, så förbered/fråga killen om det först, så han vet vad som är på gång och kan säga ifall han är bekväm med det.
Jag tror nog att du kan fortsätta vara kompis med dessa två människor samtidigt, men att det kan ta lite tid för gamla känslor och sånt att ”lägga sig”. Under tiden är det bra att ha klar och rak kommunikation så ingen börjar missförstå saker.
Lycka till!
Kram, Kix