Anmälning av mobbning, sexuella trakasserier och ärekränkning
28.04.2015
Hej!
Jag går i gymnasiet men det finns en pojke i högstadiet som är på samma buss som mig. Varje dag hör jag hur han kränker andra, hur han pratar illa och t.o.m hur han sexuellt trakasserar andra. Han har inte gjort det mot mig men jag undrar om det går att anmäla någon för mobbning, ärekränkning och sexuella trakasserier fast du inte själv är utsatt? Skolan vet att det pågår mobbning men de har inte gjort något. Vad kan jag göra för att han ska sluta kränka andra? Det är oerhört tungt att sitta på bussen och höra hur han pratar. Jag har försökt säga till men han skärper sig inte.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
29.04.2015
Hej!
Äsch, nä, det är ju inte kul, morr... %&#"@£$. Men utan att avslöja desto mer, så har vi ju nyligen varit i era skolor och berättat om just precis vad som räknas som sexuella trakasserier och kränkningar (och varför de gör det) - förhoppningsvis gav det både honom och precis varendaste kotte som hörde mig berätta om de här sakerna en redig tankeställare. Se, även om han inte skulle ta vad jag sade till sig, så har ju alla andra där i bussen nu kunskap om vad som räknas som kränkningar och sexuella trakakasserier, så alla andra runt honom vet minsann att det han hittills gjort INTE är okej. Även om de inte skulle säga ett ljud, så har han bara en smula vett mellan öronen, så vet han att DE vet att han gör fel. Förhoppningsvis har han slutat nu. Visst, en och annan omogen typ kanske försöker göra precis tvärtemot vad man sagt åt dem, som trots, men antingen så faller det platt och han slutar lamt efter ett litet tag (eftersom han inte får önskad reaktion) eller så är det någon som säger emot honom nu. Det här kan funka som när alla fått riktigt redig info om mobbning, då SER alla plötsligt mobbarna. Och när det är många som antingen opponerar sig högt eller rynkar på ögonbrynen åt honom, så slutar han nog.
Det som jag också kunde ha berättat mera om när det gäller sexuella trakasserier om jag skulle ha fått mer tid, så är att de oftast, oftast handlar om försök att skaffa makt och status. Händer de i ett förhållande handlar de alltså mindre om sex och mer om maktbalansen, att den ena försöker ta till verbalt eller fysiskt våld (som råkar ha formen av sex/sexuellt) för att få övertaget eller ta sig ur ett annat underläge i livet. Typ blev nertryckt av farsan som liten > försöker trycka ner frun i sin tur. Händer de i en grupp av människor handlar det, precis som med de flesta andra former av att försöka vara cool, om att försöka skaffa sig status med fula medel. Typ i stil med räcker inte pengarna till för att imponera med saker på de andra coola killarna, så kanske man kan vara stor på sig jämtemot objekt (av-individualiserade tjejer, som också kan ses som något att skryta över att ha "bemästrat"). Oftast handlar det då mindre om själva tjejen man råkar säga något kränkande åt och mer om de som ser det.
Så har han inte slutat, så kan du ju nog fundera på att säga till igen efter det här. Nu VET ju alla vad som gäller, vad han gör, alla ser det, så nu är situationen en helt annan än tidigare. Hjälper inte det, så gå och tala med någon på högstadiet som du har förtroende för - gärna direkt med rektorn. Kanske de gjort något försök att hantera det (som du inte råkar ha sett eller som inte hjälpt), men nu har de ju också hört allt jag berättade. Nu är situationen en annan för dem också, även de har fått mera "ammunition" att ta tag i sådant här. Så ställ dig gärna på barrikaderna lite nu. Ni är säkert fler som kommer att stå där tillsammans, och tillsammans blir ni ännu starkare. Du är garanterat inte ensam som känt obehag för hans beteende, ni är garanterat många som skulle vilja säga till på skarpen. Nästa steg är ett officiellt brev till rektorn, sedan en polisanmälning. Den kan man göra digitalt på nätet och "den misstänkte" får inte veta om vem som gjort anmälningen om du inte vill det. Då måste polisen reda ut det, och redan det kan få stopp på både hans och andras (som hört om det) beteende ett bra tag framöver. Visst, man kan inte hindra alla sexuella trakasserier i Österbotten, men för varje ord man hindrar från att säga, varje kränkning som aldrig händer, så är vi på plus!
Skickar styrka och beröm <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
"Riktiga karlar behöver aldrig använda våld eller trakassera någon"