Annorlunda
24.11.2021
Hej!
Jag mår dåligt över att mina vänner har börjat med p-piller. Jag vågar inte fråga min mamma om hon kan köpa de åt mej. Jag känner inget behöv av att använda de men jag vill passa in Lovisa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.12.2021
Hej,
Du behöver inte må dåligt över att dina vänner äter p-piller och inte du. Det är ju ingenting man använder för att vara "trendig", så om du just nu inte behöver dem så är det absolut bäst att inte ta dem utan låta din kropp själv sköta mensen.
I det skedet då du behöver p-piller, antingen för prevention eller för att minska mensvärk/problem i samband med mensen så kan du diskutera saken med din skolhälsovårdare. I den kommun du bor är preventivmedel gratis för personer under 20, så de är ingenting som du eller din mamma behöver betala för. Via din hälsovårdare eller preventivrådgivningen får du ett recept och kan efter det hämta pillren på apoteket. Men så länge du inte behöver dem så finns det ingen anledning att ta dem.
Kram,
Tessi