Är jag mobbad?
18.05.2015
Hej! Jag har nu i snart två år fått utstå dagliga trakasserier och kommentarer av en sk vän. Hon säger hela tiden hur ful, äcklig, konstig jag är, hon säger att min familj är konstig osv... Är det hon som gör fel eller är det jag som måste bättra mig? Jag har aldrig gjort henne något, är jag mobbad? Jag mår dåligt över de saker som hon säger Fundersam

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
20.05.2015
Hej Fundersam!
Vet du vännen, vår första instinkt är ja, hon mobbar dig! Man håller inte på och hackar på en kompis på det där viset i två år!!!
Enligt den allmänna definitionen, här uttryckt av umo.se (ungdomsmottagningarna) betyder mobbning: "När man blir illa behandlad av människor runt omkring en, kallas det mobbning. En enstaka taskig grej räknas inte som mobbning. Det är när det händer flera gånger och får den som behandlas illa att må dåligt, som det räknas som mobbning."
Du mår dåligt av hur hon behandlar dig. Det "hör" vi också genast i din fråga när du undrar om det är du som måste bättra dig (svar: NEJ!) och när du undrar om du har gjort henne något (svar: NEJ!). Hennes kränkande kommentarer håller på att nöta ner din självkänsla, det märks i att du ifrågasätter dig själv och inte ifrågasetter hennes beteende. Det ÄR hon som gör fel nu! Man säger helt enkelt inte ful, äcklig och konstig åt någon som man bryr sig om, inte av någon orsak! Det finns ingen ursäkt för att vara så elak. Man säger det inte som skämt, man säger inte "jamen du vet ju att jag inte menar det", man säger det inte för att själv känna sig bättre än den andra, man säger det inte för att verka cool i andras ögon, man säger det inte för att få den andra att tro att man uppoffrar sig som hänger med en sådan looser och man säger det inte för att någon annan (tex hemma) sagt samma sak åt en själv. Det vi alla började lära oss om vänskap redan i sandlådan på dagis gäller ännu - ja hela livet!
Man. Är. Inte. Elak.
Att kalla någon för ful är att vara elak. Att kalla någon för äcklig är att vara elak. Att säga att någon är konstig är att vara elak. Och är man elak många gånger mot en person, så mobbar man personen. Folk som påstår sig vara ens kompis kan alltså mobba en - det bara sker under "täckmantel" av vänskap då. Det blir inte heller mer ursäktbart om hon är snäll mot dig emellanåt. De gånger hon kränker dig genom att säga de här sakerna så mobbar hon dig. Punkt.
Vår åsikt är såklart att du ska säga till åt henne. Säg vad det är hon gör och hur du känner dig då. Säg hur du skulle vilja att hon gjorde istället. Säg det mest för din egen skull, för vad som än händer efteråt, så kommer DU att må bäst av det i långa loppet. Du kommer att veta att du är värd en bra behandling, du är värd schyssta kompisar som tycker om dig precis som du är. Hon kanske blir sur, hon kanske säger ännu mer hur skit du är, hon kanske säger att hon tänker dumpa dig som kompis... Men det är bara tillfälligt. Innerst inne vet hon att du har rätt, hon vet att hon behandlat dig illa. Klart att hon nog minns ända från sandlådan att man inte får kalla kompisar (eller andra) för fula, äckliga och konstiga. Så hon får dåligt samvete. När folk har dåligt samvete kan vissa reagera med att bli arga, skylla ifrån sig, försöka få tillbaka det negativa på den som anklagar... Men hon vet att du har rätt.
Samtidigt ger du ju henne en chans att ändra sig. Se, i livet så fortsätter vi alla att uppfostra varandra hela tiden - ingen blir någonsin färdiguppfostrad, alltså perfekt. Många vuxna säger till när andra beter sig illa, antingen direkt, bakom ryggen eller genom att börja undvika den människan - men den som gjort fel känner nog oftast av det. Inte ens alla vuxna förmår dock att ändra på sig, det kan vara svårt att bryta ett invant beteende. Speciellt om man mest tänker på sig själv och vad man själv får ut av ett visst beteende. För man gör ju inte saker utan att få något ut av det själv. Men du ger henne alltså en chans nu att ändra sitt sätt mot dig. I bästa fall säga förlåt och gottgöra dig för det.
Vi hoppas i alla fall att du har kraft att stå på dig mot henne, för mobbning kan ge djupa sår och ärren kan påverka en under stora delar av livet om de aldrig får läka. Kan hon inte ändra sig, så är hon inte rätt kompis för dig. Så enkelt är det - att säga i alla fall. Vi förstår dock att det kan kännas skrämmande att sätta hårt mot hårt och ta konflikten, svårt att hitta styrkan att stå på sig och inse hur värdefull man själv är och skrämmande att kanske bli utan henne som kompis och i värsta fall kanske lämna ensam. Men det "kostar" dig mycket mera i längden att ha en vän som behandlar dig illa. För en vän borde man kunna lita på och vara trygg tillsammans med. Kan man inte det, så nöts alltså ens egen självkänsla ner och det kan man alltså lida av resten av livet.
Så säg till! För din egen skull! Du är INTE de ord hon kallar dig och du är absolut värd en bra vän! <3
Stoooooooooooooooooooor kraaaaaaaaaaaaaaaaaam
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna