är jag orolig i onödan?
09.08.2015
hej jag är en tjej som tycker jätte mycket om att vara med kompisar men det kan bli lite för mycket ibland. Hela sommaren har jag varit med dom och inte haft en ledig dag.
jag är ganska tjock.
om jag sårar nån bara lite så får jag jätte stora skulld känslor. Det känns om nån gör något mot mig så tänker jag att de e bara jag och ingen bryr sig men om de e tvärtom och man inte ens gör nå stort blir den jätte sårad. tex så sicka jag en video på en ti min kompis och den andra blev jätte sur och börja gråt och skrik och ignorer mig. men om hen sku gör likadant skulle den int bry sig. anonym

Ungdomsinformatören Jenny svarar
11.08.2015
Hej!
Det är inte alltid lätt med vänner. Man vill ju umgås med dem, också ha egen tid -men samtidigt inte missa något. Vi är alla ganska olika och därför blir en del sårade lättare än andra. Slutligen är det ändå viktigast att man är ärlig och lojal mot sina vänner eller hur? Tänk om du bara skulle prata med dina vänner om hur du känner. Kanske med en i gången, så ni kan göra det i lugn och ro. Kunde du fråga av den som blir lätt sur, varför hon blir sur då hon gör det? är det av någon speciell orsak. Då ni känner varandra bra, har ni lättare att förstå varandra. Då man dessutom är tre är det lätt att en lämnar utanför, så därför är det bra att undiva sådant som kan leda till att någon känner så....kanske du också blir ledsen av något som de gör men visar inte dina känslor lika öppet som dina kompisar gör? Då kan de inte veta att du är ledsen och det kan verka som om de inte bryr sig. Kan alltså hända att det blir lite missförstånd mellan er eftersom ni alla är lite olika och visar känslor på olika sätt -vilket är inget fel på, men för att undvika missförstånd kunde ni kanske prata om de här sakerna tillsammans, så ni alla vet hurdana "regler" ni har i er vänskap och hurdana ni är som personer. Om t.ex. dina kompisar vet att du inte lätt säger till då du är sårad, så kan de i fortsättningen kanske veta det fast inte du säger det högt för att de har lärt känna dig så pass bra.
Du får skuldkänslor för att du innerst inne vet att du har sårat din vän, det betyder att du är mänsklig och att du inte egentligen ville såra henne. Om du börjar känna så, är det bra att säga förlåt. I fortsättningen kan du försöka undivka att säga sådant som du egentligen inte menar -tänka efter en stund tills ilskan går över. Ibland säger man något lite för hastigt då man är sur och då kan man bara såra andra och dessutom själv börja må dåligt av det för att man inte på riktigt har menat det man sagt. Då ni känner varandra bättre, är det lättare för er att förstå varandra och umgås så att ingen blir sårad. Så tror jag att det är.
Läs gärna också här på Decibels sidor regelboken gällande kompisar, den finns här.
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny