Årkar inte
12.03.2022
Hej decibel! Jag vet inte vad jag ska göra längre mina så kallde "vänner" eller föredetta vänner jag vet inte hur de ser på vår relation men ilfall de slutade bara prata med mig från ingenstans och jag vill inte fråga dem varför för jag årkar inte med drama och nu är min föredetta bästavän och hånglar och kysser min expojkvän när de dricker ich är fulla och det har hänt 2 olika gånger och ingen pratar eller vill vara med mig längre och jag årkar inte vara här längre det är jobbigt och jag vet inte ens varför jag sickar det här hit för jag vet inte ens om jag behöver ett svar eller vad ni ska svara. Jag vill egentligen inte ens prat om det här men jag vet inte tack för att ni läser. Elin

Ungdomsinformatör Kix svarar
18.03.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Jag kan helt bra förstå att du tycker situationen du är i känns väldigt jobbig. Skulle jag vara du skulle jag också tycka det. Speciellt eftersom du inte vet varför de plötsligt slutat prata med dig. Jag tycker det är dålig stil av dem att inte berätta för dig ifall de har något ”problem” med något, utan istället frysa ut dig. Men i mina öron så låter det som någon typ av grupptryck, alltså att det är någon som börjat och sen så har resten ställt sig på led efter den personen för att de inte vågar säga eller tycka annat. Så jag tror inte att alla dina gamla vänner på riktigt skulle tycka illa om dig. Men ful stil är det i alla fall.
Skulle jag vara du så skulle jag fundera över ifall du över huvud taget vill ha dessa vänner kvar mera. Men ifall det finns någon av dem som du tror kan bete sig bättre än de andra, och som du tycker är vettigare, så kanske du kan fråga den personen om den vill hitta på något med dig någon dag, utanför skolan? Då kanske du försiktigt kan fråga av den personen vad allt det här handlar om, och ha lättare att bestämma vad du ska göra till näst.
Jag förstår att du inte orkar med drama för vem vill nu ha det, men samtidigt så tycker jag absolut att du kan fråga av dessa vänner varför de inte pratar med dig mera, och säga att ifall du har gjort något de inte tyckt om så vill du veta det. För på ett vis så tänker jag att det också kan vara lättare att gå vidare och hitta nya vänner efter att du ställt dem mot väggen med det här och fått saken utrett, eller, alternativt så diskuterar ni det och kommer fram till att det kanske varit någon typ av missförstånd som går att reparera. Men du behöver inte vara rädd för att säga precis vad du känner och tycker, för du har din egen rätt till att få känna och tycka precis som du gör.
Fundera på om det finns andra människor i din omgivning som du tycker är trevliga, och som du kunde umgås mera med. Kanske till och med nån som går i en annan skola? Människor som respekterar dig och dina känslor. Ett sätt att få mera kontakt med folk är att bara allmänt le åt folk och vara trevlig mot alla oavsett vem de är. Det brukar dra till sig vänner av sig självt med tiden, för att det är en attraktiv egenskap. Ifall du inte hittar nya vänner där du är just nu, så hang in there, det är inte länge tills du får byta skola. Det kan vara skönt med en nystart.
Din tid kommer!
Kram, Kix