Avonsjuk
29.08.2016
Hej! Nu fundera jag vad skall man göra om man är avonsjuk på en flickkompis som man är intresserad av men hon har bara killkompisar(typ bara 5 flickkompisar) som hon skickar mera med en med än mig. Hon är lika med alla hennes killkompisar som typ slår/knuffar på skoj, kramas, tar selfies, tittar på varadras bilder, deeptalk om allt möjligt. Jag är avonsjuk för att hon har andra killkompisar som hon kanshe gör mycket annat med(inte något sexuelt) men ändå. Vi skickar varje dag och träffas också med jämna mellanrum, och det gör hon självklart också med andra killkompisar. skolanäger

Ungdomsinformatören Liselott svarar
31.08.2016
Hej skolanäger!
Äschdå, knepig sits. Att eventuellt vara friendzonad då man skulle vilja vara mer än bara vänner. Men dessutom ha det trångt där i friendzonen, konkurrens av en massa andra killkompisar... MEN, gå nu inte och inbilla dig att friendzonen är ett fängelse man aldrig slipper ur om man en gång hamnat där. Tro inte att hennes inställning till dig inte är något du skulle kunna förändra!
Se, uttrycket "att vara friendzonad" är väl något man mest använder för lägen där en person bestämt sig för att se på en som vän och inte som en potentiell kärlekspartner, och att den som blivit friendzonad oftast blivit det mot sin vilja. Men även om det inte går att magiskt få någon att bli kär i en, så behövs det två personer för att skapa och behålla en relation. Man är två om att sätta upp reglerna för relationen, även om det är något som brukar ske mer eller mindre omedvetet, det "bara blir så". Det betyder dock inte att man alltså inte själv skulle kunna påverka hur den andra ser på en.
Så mitt råd nr 1 är nu att få henne att tänka på dig mera som en Pojke än som en kompis (Man/Karl/Kille, vilket ord du nu vill använda). Som en kille som kan ha ett kärleksliv, som kan göra romantiska och sexiga saker, som kan vara en fantastisk pojkvän. För om hon plötsligt börjar se sin kompis som en Man, så kommer hon mer eller mindre omedvetet att åtminstone för en sekund tänka tanken att du kanske kunde bli HENNES man, och funderar på hur det skulle kunna vara att vara ihop med dig. Har du då "planterat" lite fördelaktiga bilder om dig, som tex hur du skulle täcka in din flickväns skåp i skolan med rosor när hon fyller år eller hur romantiskt du tycker det är med regn för då kan man stå under ett paraply och kyssas, så kommer hon troligen att föreställa sig just de sakerna.
Nu tycker ju inte alla tjejer att samma saker är attraktiva egenskaper hos en pojkvän, så försök att tänka hurudan just hon är och vad just hon skulle tycka om, och så framhäver du det. Fast minns att om ni sedan faktiskt blir ihop, så får inte hennes uppfattning om dig vara gjord på fejkad grund, då blir hon ju bara besviken. Var den du är, men framhäv de goda sidorna! Och visst kan du köra med klassiska romantiska knep, som blommorna och paraplyet. De flesta tjejer i din ålder har inte varit med om så mycket av den sorten tidigare, och även den hårdaste tjej, som påstår att hon tycker sådant är tjafs, kommer att smälta lite inuti av allt som påminner om romantiska komedier. ;) Och det är alla gånger bättre än att försöka imponera på henne med dyraste telefonen eller farligaste tricken med mopon! De flesta killar har inte fattat det, men tjejer vill inte ha påfåglar eller tuppar, de vill ha koalabjörnar!
Råd nr 2 är att få henne att känna sig som en Tjej! Som en riktig kvinna, som en romantisk tjej, som en sexuell varelse osv. Få henne att fatta att DU ser på henne på det viset, till skillnad från de andra killarna. Inte som ett objekt eller föremål, du ska inte bli sexistisk, utan som en feminin varelse. Så visa att du uppskattar hennes feminina sidor (utan att bli pervoäckel eller mansgris, så inget om hennes kokkonst eller bröst!) och ge henne komplimanger för vem hon ÄR (inte för hur hon ser ut, och har det med utsidan att göra ska det gärna vara sådant som hon inte kan rå för, som ögonen eller hur små händer hon har jämfört med dig). Var uppmärksam på henne, SE henne, så att du märker om hon varit till frissan eller har ny tröja, verkar trött eller ledsen osv. Säg att hon väcker dina beskyddarinstinkter och gentlemannen i dig, samtidigt som du nog tror att hon klarar sig själv som en stark och självständig kvinna.
Visst, allt det här är ganska stereotypt, men fastän hur jämställda och moderna vi än skulle vilja vara, så betyder vissa gester och komplimanger fortsättningsvis vissa saker, vi tolkar ännu det här på samma sätt. Så visst kan hon börja misstänka att du känner mer för henne än bara vänskap. Men är det inte samtidigt oundvikligt - hur ska du annars få henne att börja se på dig som en potentiell pojkvän? Du kan inte bara sitta och vänta på att hon plötsligt ska bli kär i dig, för risken finns ju alltid att hon blir kär i någon annan under tiden. Kanske i någon av killkompisarna, eftersom vänskap lättare kan utvecklas till kärlek än vad den kan med en främling - man vet aldrig. Men fördelen med att vara vänner före är att det oftast går att fortsätta vara vänner efteråt. Man tror oftast att det kommer att gå tvärtom, att om känslorna inte är besvarade, så försvinner även vänskapen för att det blir stelt och pinsamt. Men statistiken säger att det inte alls är så stor risk för det som man inbillar sig! Så fram med modet bara! Börja på med mina två råd, så ska vi se om inte er relation förändras, så att du har en ärlig chans. Jag kan såklart inte lova dig att hon blir kär i dig av det här, men oddsen ökar definitivt!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott