Avundsjuk
22.02.2017
Hej, jag har märkt att jag är väldigt svartsjuk/ avundsjuk då det kommer till kompisrelationer. Om jag har varit med någon en längre tid, blivit "tajt" med en person, och den sedan börjar vara med någon annan än mig och har dubbelt roligare. Då blir jag väldigt svartsjuk. Eftersom att jag blir avundsjuk så gillar jag ju min kompis, men jag har bara jätte svårt att se en "gammal" vän vara bättre vän med någon annan än mig. Jag skulle heller inte våga prata om det här med dem två, men jag ser att det börjar luta mot att de bildar ett eget par/ gäng, Vad ska jag göra? Har hört att man ska prata med dem/säga att man känner sig utfryst eller något liknande, men finns det inte någon annan möjlighet?
Är även avundsjuk på att de har så roligt tillsammans. Jag hade också förr jätteroligt med min "gamla vän" men nu så skrattar vi inte lika mycket tillsammans. Det känns som att den "gamla vännen" inte tycker om mig nåmer då vi inte skrattar på samma sätt längre (som hon nu gör med sin "nya" vän) medan jag inte har samma "kriterier" för en vänskapsrelation.
Tyyt

Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.03.2017
Hejsan kära du. Trist att det känns så där. Men det är också väldigt vanligt att man i något skede lite glider ifrån varandra och att man söker sig till nya kompisar. Sen kan det ju se ut som att andra har mycket roligare än vad det är på riktigt när man är med och hör allt. Om man samtidigt känner sig lite utanför så börjar det definitivt se ut som att alla andra har jätte kul.
Alla vill vi ju passa in och vara en del av gemenskapen, det känns jobbigt om man känner att man inte är med i gänget. Det är så lätt hänt att man fastnar i negativa tankar och då blir allt ännu värre och man känner sig än mer ensam och utanför. Kan du prata med nån av din kompisar om det här, eller känns det för pinsamt? Det kan ju hända att de inte märkt att du känner dig utanför, det är kanske något som skett utan att de tänkt på det, men som de kan ändra på bara de vet om det. Många gånger är vi väldigt hårda och kanske tom elaka när vi pratar till oss själva. Vi säger saker som vi aldrig skulle säga till en vän. Som tex att vi är jätte tråkiga och att det är inte underligt att ingen vill vara med oss osv. Försök fundera över vad du skulle säga till en vän som kände så som du gör nu, vilka råd skulle du ge?
Allt hänger ihop, det vi tänker ger en viss känsla som sen påverkar våra handligar. Om vi matar våra tankar med en massa negativa saker så börjar vi må dåligt, helt klart. Och då får vi ett sånt beteende att vi omedvetet gör allt ännu värre. Alltså, om du tänker att du är utanför i din kompisgrupp, då kommer du att börja känna dig jätte dålig och "se" en massa tecken på att det verkligen är så och så kanske du börjar dra dig bort från de andra och så blir det sant fast det inte annars skulle vara det. Försök istället svänga på det hela och ansträng dig lite extra att föreslå roliga saker ni kan hitta på, bjud hem dem till dig på spa kväll eller filmkväll med godis och chips eller något annat. Om man är den som kommer med förslagen är man automatiskt med i aktiviteten.
Till sist, prata snällt till dig själv med din inre röst. Peppa och uppmuntra istället för att trycka ner. På det sättet blir du på bättre humör och blir också en roligare typ att vara med. Kom ihåg att inte dra dig undan, deppa inte ihop i din ensamhet, det blir ingen gladare av. Visa att du vill vara med och att du är en del av gruppen.
Många varma kramar från ungdomsinformatören Sanna