avundsjuk
29.01.2015
Hej!Jag har varit riktigt bra vän med min kompis ***.Vi är tillsammans nästan varenda dag.Men nu på sista tiden hade jag fått veta att hon också har en annan bästis.Jag är hela tiden stressad och arg över att inte jag kan vara med henne när som helst.Alltid brukar jag eller hon ha med oss nått att äta till skolan och vi har alltid bjudit varandra.Men nu bjuder hon aldrig mej längre bara hennes "andra bästis" som hon kallar det.Jag blir alltid så avundsjukd och arg när jag ser dem tillsammans eller vet att det ska vara tillsammans efter skolan.Det värsta är nästan att då jag frågar om jag får vara med dem båda två säger hon nej.Hon frågar aldrig längre heller om jag kan komma hem till henne efter skolan.Det är alltid jag som gör det.Jag önskar att hennes kompis bara kunde försvinna och låta oss vara ifred!.Vad ska jag göra för att få vara med henne ifred utan att alltid fråga en vecka innan för att kunna vata med henne.Jag har redan börjar störa mig på henne.Hon är nästan den ända kompisen jag har därför vill jag vara att jag ska vara hennes ända vän hur löjligt det än låter?jag orkar intee??snälla hjälp :( susann

Ungdomsinformatören Sanna svarar
Annica svarar
30.01.2015
Hejsan, det är en jobbig tid du har, men det finns hjälp både hur man kan tänka och svänga det för sig själv och att gå och prata med någon om det känns att man behöver det. En av våra ljuvliga samtalsterapeut experter kommer att svara på din fråga och ge dig en massa tips och råd. Svaret kommer här under så fort vi får det.
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna
Hejsan!
Vad tråkigt att du hamnat i en så knepig situation, att bli åsidosatt är verkligen inte lätt. De flesta har varit med om att uppleva avundsjuka någon gång i livet, så Du är allt annat än ensam om att känna som du gör. Du berättar att din bästa vän funnit sig en annan bästis och att ni inte gör saker tillsammans lika mycket mera - Du skulle vilja att ni umgicks som förr, bara du och hon, utan en tredje person med i bilden.
Vänskapsrelationer förändras längs uppväxten och hela livet, endel fördjupas och andra glider ifrån varandra. Nu är det ju tyvärr så att vi inte kan bestämma vem andra ska vara vänner med, då det är upp till varje människa att själv välja vem man umgås med. Eftersom din bästis lämnar dig utanför och säger nej när du frågar om du får vara med dem båda, låter det inte som en hälsosam bästisrelation för Dig. Vad fint att du frågade din vän om ni kan hänga alla tre. Har du också pratat med henne om hur du känner när hon gör så? Frågat om orsaken till ni inte alla kan vara tillsammans? Möjligtvis är hon rädd att själv bli utanför ifall du och den andra tjejen skulle bli goda vänner, men då kan du visa henne att ni kan umgås alla tre utan att någon blir lämnad på sidan. Om hon då fortfarande fortsätter vara avvisande, kan du ställa dig frågan om du verkligen vill ha en bästis som sårar dig, när det säkert finns flera andra som skulle vilja vara din vän. Kanske Du kan fördjupa din vänskap med någon annan vän du redan har? Eller hitta en eller flera nya vänner, och flytta fokuset från din bästis till andra saker. Det värt att komma ihåg att om någon inte vill vara med en kanske man inte passar så väldigt bra ihop - Ibland är man helt enkelt på olika våglängd. Men då ska man komma ihåg att det alltid finns någon annan som man synkar bättre med, och det kommer Du absolut att hitta förr eller senare! I skolsammanhang eller via fritidsaktiviteter finns det många möjligheter att bli kompis med någon.
Stressen och ilskan du beskriver skulle kunna minska om du satsar på t.ex. en hobby du tycker är kul - det viktiga är att Du tänker på annat, sådant som gör Dig glad. Tycker du om att måla är det ett jättebra sätt att bearbeta det jobbiga. Lyssna på positiv musik, möblera om i ditt rum, inred och fundera på färger och pyssla till exempel. Allt det samverkar till att du tänker positiva tankar istället för att grubbla över situationen och må dåligt över den. Fundera vad det finns för andra saker som är viktiga för dig, kanske du har en husdjur du kan syssla extra mycket med nu. Det som också kan hjälpa är att skriva dagbok, och på så vis få ut irritationen. Du kan skriva ett brev riktat till din bästis där du skriver av dig all orättvisa och ilska och sedan river du brevet för att låta det landa i skräpkorgen. Något som hjälper är att tänka trevliga tankar, så varje gång en ledsen tanke kommer, försök ändra det till en bra, upplyftande tanke. Tänk att det här kommer att ordna sig, och prova på nya saker - Det kommer att leda till en positiv förändring.
Att prata med någon som lyssnar och stöder dig är också viktigt för att börja må bättre och få orken tillbaka. Ta stöd av familjen eller någon annan du har förtroende för. En liten tröst kan vara det faktum att eftersom du gått igenom det här har du förståelse om någon annan är i samma situation någon gång. Varje tuff period lär en något, man vet mer efteråt fastän det inte känns så mitt i det tråkiga.
Det kommer att lösa sig! Många uppmuntrande tankar och hälsningar från Annica Wahrman