Bara för han
27.03.2019
hej! Jag är en tjej som går på 9:an elä snart går ut 9:an.
Jag känner att min kompis bara är kompis med mig för att jag är nära kompis med en kille?
Vad gör man? 15 årig olycklig tjej

Ungdomsinformatör Ida svarar
29.03.2019
Hej!
Okej, kan förstå att det inte känns helt okej.. Jag vill börja med att ställa dig några frågor. Varför tror du det? Finns det vissa situationer/händelser som har gjort att du börjat ana det?
Det är svårt att säga vad du skall göra åt detta i och med att jag inte vet om det är vid speciella händelser eller om det är konstant du känner såhär. Det du kan göra är att berätta till henne om hur du upplever det, och om det verkligen är så? (Såg kommentaren här nedanför, men tyvärr finns det inte så mycket annat att göra än att prata med henne eller att inte säga något alls) Ifall hon säger att hon inte är vän med dig bara för det, så måste du lita på hennes ord. Det kan ju också vara så att hon är intresserad av killen, och ifall hon är det betyder inte det att hon bara är kompis med dig för att du är kompis med killen.
Det kan vara att det bara är hjärnspöken, men känner du att det tar för mycket energi att fundera över detta så prata med henne om det. Det är absolut inte roligt att vara osäker på en vänskap, jag förstår helt att det kan kännas jobbigt. Hoppas det går bra och ta hand om dig! :)
Kram, Ida