Bästavän problem
20.03.2022
Jag och min bästavön har varit vänner sedan förskolan och går nu i 7:an men vår relation är inte den bästa eftersom hon på senaste har blivit en ny människa som jag knappt känner längre. Hon pekar ut folks osäkerheter, hon komenterar onödiga saker åt vänner och främlingar föratt hon ska känna sig bättre än alla andra. Jag och min bästavän som vi kan kalla Linn har en syster och jag har en syster och våra syskon är bästavänner och vi är "bästavänner"och vi alla syskonen tillsammans är ett kompisgäng och är väldigt nära. Jag mår ej bra av att vara med Linn för hon då gör dessa onödiga saker åt mig och mina/våra andra bästavänner och det börjar bli jobbigt att hela tiden höra massa tjat av henne och hennes trams men jag vågar ej säga upp kontakten efter som vi har en vänskap på 8år och syskon som vi är völdigt nära och vill verkligen inte förlora dem för de är mina bästavänner. Jag har försökt pratar med Linn kring detta men inte precis allt, men hon lyssnar ej och tar det inte på allvar fast hon inte vet hur mycket hon sårar mig och kommer göra i framtiden. Vad ska jag göra? Anonym

Ungdomsinformatör Kix svarar
22.03.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Jag kan förstå att din situation känns jobbig. Det låter som att din vän tar ganska energi av dig just nu, och kanske inte riktigt förstår själv (eller vill förstå) att hon inte beter sig så bra.
Jag tycker det låter som att du har analyserat situationen riktigt bra på det viset att du förstår att hennes beteende har mycket mera henne att göra, än vad det har med dig och dina andra vänner, även om hon ibland pratar illa om er. Det låter mycket riktigt som du säger, att hon har egna osäkerheter och försöker att hantera dem genom att göra dessa otrevliga handlingar mot andra. Det är tyvärr rätt vanligt att folk försöker hantera sina egna osäkerheter på det här viset, men i det långa loppet så funkar det sällan, det gör mycket mera gott för ens mående att göra goda handlingar mot andra.
Det går ju inte att veta säkert i hennes fall VAD exakt det är som gör att hon gör så här, men i och med att det började när ni började i högstadiet så kan det vara någon osäkerhet som har med det att göra. Typ något med puberteten, att hitta sin nya plats i högstadiet, att passa in, att jämföra sig med andra, och så vidare...
Jag tycker det är jättebra av dig att du har försökt ta upp det här med henne, även om du hittills inte har känt att hon lyssnat. Jag tror dock att det kunde vara en bra idé att ta upp det igen, men ännu lite ärligare om det denna gång, där du fokuserar på att berätta om hur hon får dig att känna när hon gör såhär, och att du är orolig för att det ska påverka er vänskap negativt. Det kan vara att hon lyssnar bättre om du använder den vinkeln, plus att du har all rätt till att känna dina känslor, känslor är aldrig varken ”rätt eller fel”. Om du vill ta upp det igen så kan du också tänka på att använda ord som ”jag upplever att du börjat göra såhär allt mera...” istället för att säga typ ”du GÖR såhär och såhär”, för vissa människor kan stänga ner och gå i försvar istället för att lyssna ifall de känner att man är hårda mot dem, och då blir det svårt att föra en konversation. Det kan eventuellt också vara bra ifall du berättar åt era gemensamma kompisar att du tänker tala med Linn om det här, så ni kan hålla en gemensam linje om att hennes beteende inte är okej. Inte för att frysa ut henne förstås, utan för att hon ska märka att det inte ”lönar sig” att bete sig såhär. Ifall du vet om hennes syster tycker samma som dig om det här så kunde ni kanske tala med henne tillsammans, ifall det inte hjälpt när du gjort det själv.
Ifall Linn inte verkar lyssna på dig just nu, så kan det vara värt att följa med hennes beteende en liten stund innan du bestämmer dig för vad du vill göra till näst. Det KAN nämligen vara att det här kommer lägga sig och hon blir mera som vanligt ”av sig självt” ifall hon får lite tid att vänja sig med att nu vara i högstadiet och börjar känna sig tryggare i sig själv. I så fall så lönar det sig att du har haft tålamod med henne, eftersom hon trots allt är en gammal god vän. Men, det kan också bli värre, och i så fall tycker jag det är helt vettigt av dig att inte vilja spendera lika mycket tid med henne som förut, eftersom du inte mår bra av det. Då kan du antingen begränsa hur mycket tid du är bekväm med att vara kring henne, eller så avslutar du er vänskap helt. Det här är helt beroende på hur du känner. Men ifall du väljer att du inte vill vara vän längre, så är det också bra om du berättar VARFÖR åt henne, så hon kan lära sig något av det (och inte bara känner sig oförklarligt lämnad, vilket kan leda till missförstånd och skvaller).
Vi ska hålla tummarna för att Linn lugnar ner sig lite snart, men fram tills dess tycker jag det är helt okej att du satsar mera tid på dina andra vänner.
Lycka till,
Kram, Kix