Best ven eller pojkvän
17.11.2015
Hej jag har hade det ganska svårt på det sistone för jag vet inte vad jag ska göra för att min pojkvän går i sama hög stadie men jag mena byta skola sen och jag vill inte leva honom men min besa ven går i andra skolan och hon är ganska ensam där. xx

Ungdomsinformatören Sanna svarar
20.11.2015
Hej kära xx
Det är svårt att välja kan jag förstå. Men det är bara du som vet vad som ändå är det bästa  alternativet. Nu vet jag inte varför du tänkt byta skola, ska du flytta till ett annat ställe eller är det för din bästa kompis eller vad är det? Sen vet jag ju inte heller vad ett skolbyte egentligen skulle innebära för dig, kanske längre skolresor, busstider som inte passar, ny klass mm Allt sånt inverkar ju också tycker jag. Det är ju inte bara om du ska välja pojkvännen eller bästavännen, det är ju att det ska kännas bra att gå i skolan också och att du ska trivas med klassen, lärarna och kunna ta dig på ett smidigt sätt till och från skolan.
Ofta brukar vi råda folk att satsa på sina vänner. Kanske du träffar din pojkvän ändå fast ni skulle gå i olika skolor? Men såklart är det ju mysigt att kunna kramas på rasten. Fast å andra sidan så vet man ju inte om ni kommer vara tillsammans med din pojkvän för evigt heller, din bästa vän kan finnas där för dig under hela ditt liv. Många gånger är det bäst att satsa på sina vänner. Man brukar säga att pojkvänner kan bytas ut men vännerna finns kvar. Men som sagt var, ingen annan än du själv kan bestämma detta åt dig. Du måste försöka fundera vad du känner i ditt hjärta. Vad känns mest bra och minst dåligt, vilket alternativ? Jag kan tänka mig att det finns både bra och dåliga sidor med båda alternativen. Kanske kan du laga en lista på vad som är bra och dåligt med att gå i skolan med din pojkvän och sen likadant hur det skulle vara att gå i samma skola som din bästavän.
Du kan inte byta skola för att ta hand om din kompis, hon måste nog ta hand om sig själv, men om det på andra sätt skulle kännas bättre att vara med henne så ska du ju välja den skolan.
Jag känner att jag inte kunde ge dig några egentliga råd, men hoppas det ändå klarnar på något sätt. Hör gärna av dig i kommentaren och berätta mera.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna