Blir alltid utanför
17.10.2023
Mina kompisar lämnar alltid mig utanför.
I början var det nästan hela gruppen som blev utanför, men nu är det bara jag. Vi redde ut det i Februari när hela gruppen blev utanför dom här 2 personerna. Men sen har det fortsatt sen Mars. T
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
27.10.2023
Hej,
Tack att du skriver in. Jag beklagar att du fått vänta så länge på svar.
Vad tråkigt att höra att dina kompisar lämnar dig utanför konstant och att det inte blev en långvarig förändring även om ni redde ut saken. Jag är ledsen att du hamnar vara med om att bli utanför, det känns säkert tungt.
För det första vill jag påminna dig om att det inte är något fel på dig, du är perfekt just så som du är. Du förtjänar inte att bli illa behandlad av personer som ska vara dina kompisar. Jag hoppas att du, personligen, har kunnat tala om det här med någon vuxen som du litar på. Det är viktigt att få berätta om hur man känner sig och få stöd i situationen man hamnat i. Om du inte har talat med någon ännu, rekommenderar jag att du tar kontakt med till exempel skolkuratorn. Ifall det känns som ett alltför stort steg, så kan du alltid gå in och chatta anonymt med professionella på Ärligt talat-chatten, som har öppet måndag-fredag kl. 9-12 samt kl. 19-22. Chatten hittar du HÄR
Det är tyvärr så att vänskap ibland tar slut. Ibland av ens eget beslut och tyvärr ibland av orsaker som man inte kan påverka själv. Det är normalt att man i något skede av livet byter kompisar, det händer de allra flesta av oss, men det betyder inte att det skulle vara lätt eller kännas bra. Det du kan göra är att försöka hitta nya kompisar att spendera din tid med. Kanske det finns någon i skolan som du känner att du klickar med? Nya kompisar kan också hittas bland olika fritidsverksamheter, exempelvis en ny hobby eller klubb. Där finns automatiskt personer med liknande intressen som du, vilket kan hjälpa med att hitta något att tala om. Att ha något gemensamt brukar också hjälpa med att man blir vänner. Jag hoppas att du hittar modet att ta kontakt med nya personer. Du kan börja med små steg genom att hälsa på dem eller fråga hur de mår,
Om det är så att du har kompisar utöver den här kompisgruppen, kan du hellre lägga din energi på dem och satsa på kompisrelationer där du känner dig viktig och mår bra. Även om det känns svårt att lämna ett kompisgäng bakom sig, är det inte värt att känna sig illa behandlad konstant. Kompisar som behandlar en illa genom att lämna en utanför är inte äkta vänner. Äkta vänner lyssnar och vill förstå då man berättar åt dem hur man känner sig. Vänner vill inte heller avsiktligt såra en.
Kom ihåg att du förtjänar kompisar som bryr sig om dig och hur du har det <3
Styrkekramar, Lila