Bortglömd
31.05.2015
Vi har ett kompisgäng på ett tiotal personer som håller fester och umgås gemensamt. Alla vi kommer bra överrens och står varann nära. Men nu har några lite populärare personer börjat komma med, såna som jag och mina närmaste kompisar inte gillar, men trots det har mina kompisar börjat gilla dem. De populära är falska och har gjort ont mot oss, ändå vill mina kompisar börja känna dem för att bli populära. Jag är inte en så social person, jag tycker inte om att lära känna nya människor utan är väldigt stängd med mina gamla. Så nu känner jag mig bortglömd bland de populära och funderar på att så småningom lämna gänget. Vi har planerat mycket i sommar men om dessa ska vara där vet jag inte hur det blir....
Ps. Jag har pratat med mina kompisar om det här, de tog det dåligt och nu är vi osams .... Ds. Lulu

Ungdomsinformatören Sanna svarar
04.06.2015
Hej kära Lulu
Det är inte så lätt när man ska umgås många tillsammans. Det kan vara många starka viljor, ingen som ger sig och om någon (du i det här fallet) börjar säga något som vissa inte gillar så kan någon enstaka få svängd hela gruppen emot den som vågat säga något. Det är jätte trist och ledsamt att det ska gå till så där.
Man kan tänka sig att vissa i er grupp tycker det är spännande och kul att det plötsligt kommit in nya personer i gänget, om de dessutom är lite mera polulära också så är det klart att vissa tycker att det är bra. De kanske tror att de också ska börja höra till de mera populära om de släpper in såna i er grupp, ibland funkar det och ibland inte.
Men jag kan också förstå dig som inte gillar då det kommer nya människor utan trivs bäst med de som du umgåtts med lite längre. Tyvärr så stannar inte världen, allt förändras hela tiden oberoende av vad man gör. Jag tror att det bästa är om du kan ge det en chans, tänk som så att du ger det till hösten. Sen kan du ha som en egen miniutvärdering och så beslutar du om du söker dig till andra kompisar eller om du vill fortsätta i den här gruppen. Det kan ju hända att när ni alla lärt känna varandra så blir det hur bra som helst, det vet man aldrig. Nu vet jag ju inte vad de andra gjort mot er, men finns det någon möjlighet att det kan röra sig om ett missförstånd, eller nåt? Kanske de handlat i okunskap eller då just i den stunden inte tänkt längre än näsan är lång? Alla gör vi ju misstag, men vi kan ju inte beskyllas för dem för evigt heller, eller? Men som sagt var, jag vet ju inte vad de gjort mot er.
För övrigt så finns det säkert andra som du kan vara med också, man måste bara se sig omkring så man ser dem. Det är också oundvikligt att man växer ifrån varandra, det är ganska vanligt just i er ålder att man utvecklas åt olika håll. Vissa lämnar lite mera barnsliga och andra blir mera vuxna. Man skulle ju så gärna ha kvar sina vänner genom hela livet, men det är sällan så på riktigt :( Jag har ingen av mina kompisar från tonåren kvar som jag umgås med regelbundet, men jag har genom åren hittat nya vänner som betyder lika mycket och kanske ännu mera för mig. Man behöver ju inte bli ovänner för att man slutar umgås jämt, men man kanske inte längre delar alla sina innersta tankar med just den samma mera utan med någon annan.
Vi har skrivit massor om vänskap och kompisar, om du inte redan läst det så hittar du det HÄR. Där kan du hitta tips och råd när det kärvar till sig med kompisar.
Jag håller tummarna att allt ska reda upp sig <3
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna