Bortvald av min ?bästavän?
15.07.2018
Hejsan! Har haft problem med en kompis nu sen ett år tillbaka, För 3år sedan var vi bästa vänner och delade hemlisar och allt med varandra, Sen för två år sedan hittade hen nya vänner "coolare vänner"" och började dissa mig i skolan och bara snappade typ med mig, och för ett år sedan så blev hen jättelak mot mig och behandalde mig som jag var dum i huvet helt enkelt, sen nu i våras så började vi snapa igen efter några månader av bruten kontakt men hen behandlar mig som luft i skolan och det duger bara att chatta med mig ibland, och dessutom har hen fått en väldigt bra kontakt med min bästis som jag är med i skolan mycket och hen nästam bryr sig inte i mig när min andra bästis är med hen bara talar osv med henne. Känner mig väldigt bortvald eftersom jag var enda som var där för hen 3år sedan och nu vill hen inte ens va med mig, typ snapar bara när hen har tråkigt och dessutom börjar då va med mina vänner och fryser ut mig typ. Vad skall jag göra eller överreagerar jag bara? andrahandsvalet

Ungdomsinformatör Ida svarar
17.07.2018
Hej!
Jag förstår helt att du reagerar, om jag vore i samma situation skulle jag också göra de. När man inte heller vet vad handledningen är och varför hen beter sig så. Konstigt. Du ska absolut inte behöva ta de att hen ignorerar dig och behandlar dig elakt. Ingen ska behöva bli behandlad så. Tycker att hen kunde berätta vad som är problemet (om de ens finns något problem).. De löser ju inget av att behandla någon elakt.
Du kan ta de upp till diskussion (typ chatta eller kanske de e bättre att ses öga mot öga), berätta hur du har upplevt att hen har behandlat dig och hur du känner över de. Om de inte finns någon orsak eller att hen inte berättar varför, och de blir inte bättre så tycker jag inte du ska slösa tid på att försöka få tillbaka den kompis relationen ni hade för tre år sen. De e hens förlust att hen förlorar en vän som dig.
Nu vet jag inte om du har pratat med din bästa vän om det här hur du upplever att ”hen” behandlar dig. För de kunde va en idé att fråga om din bästa vän har märkt hela situationen, så får du kanske reda på om det finns någon anledning. Så fårdu förhoppningsvis stöd från din bästa vän också.
Tyvärr är det så att man mister vänner ibland. Orsaken kan vara olika, t.ex. man växer ifrån varandra, att man inte kommer överens, avundsjuka, olika livsstilar eller att man har olika kompisar. Om du inte mår bra av att ha de så här så tycker jag du ska strunta helt i vad hen gör (de e lättare sagt än gjort), låt dig inte påverkas hur hen beter sig mot dig. Du ska inte behöva känna dig som andra hands val! Du har din bästa vän, ta vara på den relationen istället. Fokusera på de vänner som behandlar dig som en VÄN!
Kram, Ida