Confused...
23.08.2014
Hej! Just nu är jag i en riktigt konstig situation i livet. Det är nämligen så att (det här kommer att bli råddigt!!) min bästa vän har en pojkvän. Och pojkvännens syster, vi kan kalla henne för M, är så otroligt härlig och söt, och jag tror att jag är kär i henne... Vilket är helt okej om jag är, har ingenting emot lesbiska människor, men är såklart otroligt överraskad och lite borttappad i mig själv ändå. Vet inte rikigt vad jag skall tycka om mina känslor, men de är känslor jag inte kan hjälpa att känna. Vågar verkligen inte heller berätta det här åt någon. Problemet tog inte slut där- denhär tjejen har tyvärr en pojkvän som hon skall gifta sig med snart :( Jag är alltså olyckligt kär, det tar så ont i mig, för jag bryr mig otroligt mycket om henne, men jag vet att hon inte bryr sig om mig alls. Vi känner inte varann så jättebra heller, och hon är bättre vän med min bästa kompis, vilket jag inte är alls glad över, eftersom de alltid gör en massa tillsammans och jag skulle så otroligt gärna vilja vara med, men jag vågar inte fråga :( Och det skulle bli konstigt om jag och M skulle börja hänga (som kompisar), eftersom det ändå är min bästis pojkväns syrra. Jag själv skulle göra vad som helst för att ens vara kompis med M, för hon är en av de snällaste och bästa personer jag någonsin mött! Jag ser henne nästan varje dag, och om hon inte typ ler eller säger någonting åt mig då, känner jag mig deprimerad hela resten av dagen, och till och med flera dagar därpå, vilket är så otroligt jobbigt, jag skulle bara vilja vara glad, men det är jag inte :'( Tjejjen.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
25.08.2014
Hej Tjejjen.!
Vår "storasyster" Mizza har fått din fråga, så svar ska nog vara på kommande! Håll ut <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hejsan, Här kommer ett svar och kommer det mera så sätter vi in det här under :)
Jag skulle så vilja komma och krama dig riktigt hårt och länge. Det är jobbigt att vara olyckligt kär. Säkert har du varit med om det tidigare också men kanske det ändå känns annorlunda den här gången. Du skriver inget om detta är första gången som du känner dig dragen till en av samma kön eller om det hänt tidigare också. Jag vet ju inte heller om du haft pojkvänner tidigare eller inte. Men egentligen spelar det ingen roll. Nu är nu och då var då.
Eftersom M ska gifta sig med en kille så får man väl utgå ifrån att hon inte har samma känslor för dig, men det hindrar absolut inte att ni skulle kunna bli de allra bästa vänner. Just så som du också önskar. Jag ser inga hinder i att du skulle fråga ifall du också kan hänga på när din bästis och M hittar på något tillsammans. De skulle säkert mycket gärna ha dig med. Din bästis är ju redan din bästis och om M är den snälla goa person som du beskriver så kan jag inte förstå varför hon skulle kunna ha något emot det. Våga och vinn!!!
Men om jag vore du skulle jag inte röja mina känslor för M. Jag skulle tänka att jag hellre vill vara hennes vän än ingenting. Och det kan bli fallet om du berättar om dina känslor för henne. Man vet ju inte hur hon skulle reagera, kan ju vara att hon bara skulle bli smickrad och glad men risken finns också att det skulle komma som en mur mellan er, att hon inte skulle våga vara sig själv mera tillsammans med dig och kanske skulle det bli underlig stämning. Detta är ju bara min åsikt men som jag skrev så skulle jag hålla tillgodo med hennes vänskap och nöja mig med det isf. Du ska ju göra som det känns bäst för dig såklart :)
Vi har ju skrivit en hel del tips och råd om hur man kommer över någon, om du vill så kan du läsa mera om det HÄR.
Vänta inte att hon säger något till dig då ni ses, du kan också ta initiativet och fråga något eller berätta om något. Det skulle hon säkert uppskatta. Om det känns som att man alltid ska vara den som påbörjar en konversation så kan det kännas lite jobbigt, det blir smidigare om båda kan vara den som börjar prata. Jag hoppas ni ska kunna bli fina vänner och att du ska få vara glad. En liten baksida med att bli närmare vän med henne är ju att du kan komma att tvingas höra allt om hur underbar hennes kille är och se dem tillsammans, men det får du ta då. Mittiallt hittar du också din tvillingsjäl och får uppleva glädje och värme med den personen.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna