Confused 2
06.08.2015
Hej igen! Det är samma tjej som för ungefär 1 år sedan skrev denhär frågan: http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/relationerna/kompisarna/confused-
Hoppas ni kan öppna linken! Jag tänkte skriva lite hur situationen min har utvecklats och hur jag känner nu. Jag är alltså fortfarande (super)kär i samma tjej som jag skrev om i min tidigare fråga, och ni frågade om jag någonsin känt såhär förut, svaret är nej, detta är första gången någonsin jag är kär, före dethär visste jag inte att jag gillade samma kön, men nu tror jag att jag vet, eftersom det tar så himla ont, fortfarande.
Situationen nu är sådan, att min bästa vän har gjort slut med pojkvännen, som alltså är M:s bror, men M:s, min och min bästis relation har som tur inte försvunnit någåonstans, utan vi är fortfarande kompisar :) Nu är det dock så, att jag och M har blivit närmare och jag är så himla lycklig över det! Jag vet att jag aldrig kommer att få M, men det att vi ens är kompisar känns så himla bra, och det gör inget för mig att hon har en pojkvän, för jag ser på henne att hon är lycklig med honom, och det gör mig lycklig <3 Tack för ett härligt svar förra gången, och jag har också börjat våga ta initiativ och gå och prata, och ge mycket av mig själv, vilket gjort att vi blivit närmare!
Jag och M har gjort saker tillsammans på tu man hand, till exempel suttit hos någon av oss, varit på stan osv, och det är superkul! Nu är det dock så att min bästis inte ALLS vill att jag och M ska vara vänner. En gång då jag och M var och festade tillsammans pratade inte min bästis med mig på 2 veckor, för att hon blev så sur att vi varit tillsammans! Men till M var hon inte alls sur eller elak, utan helt vanlig.... Hon vill liksom ha M för sig själv och blir sååååååå avundsjuk då jag och M gör någonting tillsammans. Varje gång jag och M gjort nåt tillsammans "ger hon igen" till mig genom att göra någonting med M, till exempel fara på lunch eller något liknande och sedan skryter hon om det åt mig heeelatiden i stilen "jag och M hade sååå kul, vi satt och hade deep talk jättelänge och hon sa att jag är så vacker och att hon gillar mig jättemycket". Och det gör sååå ont i mig då min bästis gör såhär. Hon vet inte att jag är kär i M, men hon vet att jag tkr om henne, och därför skryter hon helatiden och varje gång måste hon ge igen och sabotera för oss... Hon blir så arg då vi gör nåt tillsammans.
M vet om allt detta, och tkr det är onödlgt att min bästis blir arg. M har sagt åt mig att jag får göra vad jag vill och att min bästis int bestämmer vem jag är md. (låt mig ännu tillägga att M inte heller vet att jag är kär i henne). Det tar så himla ont då jag hör vad M och min bästis gjort, eftersom jag skulle vilja vara där med M varje sekund.
Nu har det gått så långt att min bästis är påbäg på resa med M:s familj (hennes ex pojkväns familj då), hon var först inte påväg, men nu då jag och M har gjort så mycket tillsammans så måste hon ge igen och bestämde sig för att fara med dem på resa... Hon kommer allts få vara med M en hel vecka i södern och jag kommer stanna här. För er kanske det inte låter så hemskt, men för mig känns det att allt rasar oc världen går under, jag äe så rädd att min bästis ska sabotera för mig där också och att M ska glömma mig och bara vilja vara med min bästis efter resan, eftersom de troligen kommer att komma supernära varandra där. JUST PRECIS då jag trodde att allt skulle bli bra och jag hade just skapat en fin vänrelation med M. Det känns också så hemskt att tänka vad allting de kommer att göra där på resan, och hur kul de kommer ha. Ja jag är avundsjuk på att min bästis får fara dit med M... För att jag tycker så sjukt mycket om M <3 Kan ännu tillägga att min bästis typ hatar sitt ex, men vill genom honom få M:s uppmärksamhet och far alltså för M:s skull på resan och för att visa mig att hon är "bätte kompis med M än mig". Tro mig, jag har läst hennes meddelanden, och i meddelandena säger hon precis så åt sina andra kompisar...
Jag kommer aldrig klara av veckan de är på resa, jag har ångest för det varje dag, och vet inte vad jag ska göra. Dethär låter så otroligt dummt och idiotiskt men kan inte göra något åt mina känslor. M är min hela värld <3
Förlåt för ett superlångt brev. Måste bara skriva av mig. Så jobbigt då ingen vet hur jobbigt jag har det :( Tjejjen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
13.08.2015
Hej!
Nämen, hur kan det vara tomt i ditt svar??? Förlåt, det är nog något krångel i cyberspace nu, för vi vet att vi svarat... Förlåt förlåt att du fått vänta, jag skriver om igen :) Fast minns att det bara är spekulationer, gissningar baserade på allt från psykologi vi läst till erfarenheter vi snappat upp under livet. Bara din bästis kan veta vad hon har för motivationer till och ambitioner för sitt beteende.
Efter att ha läst igenom din fråga en gång till, så är vi ännu mera övertygade om att du måste prata med din bästis om det här tävlandet. Det är inte hälsosamt. Det är inte bra för någon av er - och ingen vinner. Varken M:s gunst eller någon ära och berömmelse. Ingen vinner något för egen del av det här buffandet och tjuvnypen. Vad säger det egentligen om hur en människa mår inuti om hon är tvungen att tävla om, ta till fula knep och knuffa bort andra för att få en viss människas uppmärksamhet?
Vet du, vi tror inte att det egentligen är M som är huvudrollsinnehavaren i din bästis strävan här, utan att det här mera handlar om din bästis egen osäkerhet. Jag gissar att hon känner sig otillräcklig i sig själv, inte tror att hon duger som hon är för den hon är. Så hon försöker få "skattens" (M:s, hon verkar ha utsett M till en prispokal) bekräftelse på det - och då är den ultimata bekräftelsen att bli vald framom någon annan. Okej, säkert bryr hon sig om M och gillar att hänga med henne, men det här att dels knuffa bort dig och dels själv utstå obekvämligheter (som en resa med någon hon inte gillar) för att vinna priset... Nä, det är inte sunt. Hon verkar ha tappat fokus på vad hon behöver för att må bra och lagt sin lycka utanför sig själv. Att tro att man kan bli lycklig genom att bli sedd och bekräftad av en annan människa är att lura sig själv. Lyckan måste komma inifrån. Tex även om M skulle dyrka marken hon går på skulle hon inte bli nöjd om hon innerst inne inte kan tro på att hon är värdefull i sig själv.
Det här kan eventuellt också ha mera att göra med din och bästisens relation än med själva M. Se, kanske, kanske är det DU som höjt M till skyarna och gjort henne till guldpokalen? Din bästis kan ju inte veta varför M är så fantastisk i dina ögon, men hon känner på sig att M betyder mycket för dig... kanske mer än vad hon själv betyder för dig som vän? Hon kan inte veta att du är kär och med den förälskades rosafärgade glasögon idealiserar M. Hon kanske bara känner att DU skulle välja M som kompis framom henne om du kunde och att du tycker bättre om M än om henne. Hon kanske helt enkelt är sårad och ledsen på dig - men eftersom inget är uttalat kanske hon inte ens kan erkänna det för sig själv. Men. En av de valbara reaktionerna på att känna sig bortvald är att i sin tur försöka bli vald - och knuffa undan konkurrenten.
Som med alla konflikter man inte är riktigt medveten om bakgrunden till och som man kanske inte satt ord på och identifierat känslorna i, så är det lätt hänt att man snurrar på allt fortare i samma beteendemönster utan att inse vad det är man gör eller varför. Lite tävlingsinstinkt och egoism på det här, så kan det hända att tävlingen urartar i allt fulare knep, mer fusk och större uppoffringar. Att hon skrivit i sms att hon strävar efter att bli bättre kompis med M än vad du är visar att hon är medveten om vad hon gör. Men säger inget om huruvida hon vet varför... Och vad var hennes andra kompisars respons på det? Tyckte de att det spelade någon som helst roll vem som är bättre kompis med M? Igen, blir man bekräftad av att bli vald?
Ibland kan det bli lika mycket svartsjuka och infektion i en kompisrelation som i en kärleksrelation - man kan helt enkelt också vara svartsjuk om en kompis och vilja ha henne för sig själv. Precis som med svartsjuka i en kärleksrelation så har det sällan så mycket att göra med partnern och huruvida det egentligen finns skäl till svartsjukan. Istället handlar det om självkänsla - om man inte kan lita på att man är värd att älskas, hur ska man då kunna lita på att en kompis ska kunna tycka om en? Och är man rädd att förlora en kompis/kärlekspartner brukar man hålla allt hårdare i hen och försöka smutskasta och buffa bort alla rivaler. När man alltså egentligen borde hitta en trygghet och acceptans i sig själv, stärka sin självkänsla, söka sin egen bekräftelse istället för andras och tycka mera om sig själv.
Vi tycker att din bästis borde ställa sig frågor som "Varför far jag egentligen med på den här resan, vad får JAG ut av det" - och gärna i förlängningen "Är det schysst gjort mot mitt ex att fara med? Mot hans familj?". För allt handlar ju inte om henne, eller om ert triangeldrama heller, för det finns ju risk för collateral damage. Vad tänker egentligen hennes ex om allt det här??? Vi tycker att hon kunde försöka hitta mera styrka i den vänskap hon får än i att slösa styrka på att hålla i den för hårt eller buffa bort den.
Klart att det är din kärlek som komplicerar det hela - men det är inget du kan rå för. Life is. Det är nu bara så här det råkar vara nu. Det låter som att du valt att inte berätta allt (att du är kär i M) för M och din bästis, så de har bort bitar av infon, pusselbitar av den hela bilden, och spelar spelet enligt de bitar de kan se. Livet är komplicerat och det är inte alltid det finns lösningar på alla problem. Det är inte alltid slutet gott allting gott och så red de tillsammans in i en hollywood-solnedgång. Utan förklaringar kan de kanske inte förstå vad som händer (och förklaringarna i sig kan kosta mera än du är villig att betala), så då är det bara att försöka leva med det som det är nu. Ledsen att vi inte hade det perfekta filmslutet att erbjuda dig, inte de magiska råden att ge som skulle ha löst alla problem. Life is.
Slutligen, vännen, det där vi skrev om att ingen annan människa kan komma och göra en lycklig, utan lyckan måste komma inifrån. Det gäller även dig. Vi förstår hur smärtsamt det är att ditt hjärtas pärla ska fara på resa med fienden, vi förstår rädslan att hon ska välja din bästis framom dig... Allt det är naturligt när man är kär. Och du har kommit ofantligt långt i acceptansen att du och M troligen aldrig kommer att bli ett romantiskt par. Vi ville bara påminna dig om att din värld inte går under av den här semesterresan. Att du har ett liv att leva medan de är borta. Även medan de är här. Låt inte ditt liv cirkla kring dem och lev inte i väntan på... Ja på vad då? Vad vill DU med DITT liv?
Stooooor kraaaaaaaaaaaaaaaaam
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och sexualrådgivaren-hälsovårdaren Tessi