Dåligt samvete
22.10.2021
Hej! Jag blev just ihop med en person, och det är underbart. Men det finns en i skolan som alla vet att gillar honom med. Hon är ganska mobbad och har få vänner. Jag har dåligt samvete eftersom jag och några kompisar träffades idag och så börja en av mina kaverin snappa me henne väldigt mycket och di skrev båda liti ful grejona. Ja fråga igår om hon gillar han som jag är ihop med, och hon sa att alla frågar det och att det börhar bli irriterande. Jag menade inget illa. Jag försöker vara snäll åt henne och sånt på snap och jag frågade om hon är ok. Hon sa att hon inte är det. Jag har så sjukt dåligt samvete och jag vet int va ja ska gö. Den som har dåligt samvete :(

Ungdomsinformatör Kix svarar
27.10.2021
Hejsan!
Grattis till ditt nya förhållande, vad roligt att ni hittat varandra! <3
Men jag förstår att du mår dåligt av situationen med den andra tjejen. Hon kan ju heller inget åt sina känslor, och det är säkert besvärligt för henne om folk hela tiden frågar henne om saken, att det liksom blivit ”allmän kännedom”. Speciellt om hon annars också blir retad. Jag tycker det är jättefint av dig att bry dig om hur hon känner, och att du försökt vara snäll och frågat om hon är okej. Det tyder på att du är ganska säker i dig själv som inte känner att hon är en ”rival du måste smutskasta” eller nåt sånt dumt som en person med sämre självkänsla kanske skulle göra.
Det låter som att din kompis däremot kanske tänkte på det sättet när hen snappade med henne? Kanske försökte din kompis göra dig till lags på nåt bakvänt sätt genom att skriva fula saker till henne och därmed ”ta ställning”, och få nåt sorts pluspoäng som ”tuff” i ert gäng. Såna gånger skulle det nog vara bra om du vågade säga emot. Om det händer igen kan du säga exempelvis att ”hey ids int bråka med henne, hon har int gjort nåt fel”. Oftast förstår nog folk det själva bara man säger till på ett ganska lugnt men ändå allvarligt och inte ”bortskämtande” sätt. Det kan kännas lite läskigt att säga emot nån speciellt i en grupp om andra beter sig som att det som händer är bara på skoj, men hellre att man säger emot än att man sen går runt och mår dåligt över att man spelade med. Grejen är ju att det är troligt att också någon annan i gruppen som tyckte situationen gick överstyr, men inte heller vågade säga till, utan lade bara på ett pokerfejs eftersom "de andra verkar ju tycka det är kul".
Det bästa du kan göra för tjejen just nu är att försöka försvara henne när någon är elak mot henne, eftersom du är i en sån position att andra kan försöka använda ditt förhållande som en grej mot henne för att retas. Visa att du inte är bekväm med det, så förstår dessa människor att de inte ”vinner” nåt från dig genom att vara elaka mot henne. Om du vill så kan du också fortsätta fråga tjejen om hon är okej och så vidare, men där måste du pejla av lite hur bekväm hon är med att prata med dig, om hon verkligen gillar/gillat din pojkvän så kan det kanske kännas lite obekvämt (men inte nödvändigtvis), och hon kan ha svårt att lita på dig pga. att din kompis retats med henne.
Jag hoppas du har någon vän du kan ta stöd från med det här, någon som inte retar henne, som du kan prata med om dina känslor? Eller din pojkvän kanske? Eller så kanske en förälder eller ett äldre syskon, ifall du har en sån relation till dem att du är bekväm med att prata om personliga saker. Det är inte roligt att gå runt och ha dåligt samvete, men det brukar bli lite bättre ifall man pratar med någon om det. Försök också komma ihåg att du inte har gjort något fel i att bli tillsammans med din pojkvän. Känslor kan man inte hjälpa, och det är trots allt en jättefin sak att ni är kära i varandra. De som gjort nåt fel är de som retas med den andra tjejen. Känslor kan vara svåra, men hon kommer nog också i sinom tid hitta någon annan att ge sin kärlek, någon som också är lika intresserad i henne. Vi kan ju hoppas att det händer snart :)
Ha det bra!
Kram, Kix