De förstår inte min kärlek för honom
11.05.2014
Jag gillar en kille i min parallellklass. Jag är alldeles för blyg för att prata med honom eller ens titta på honom när han är nära mig.
Men när han är på avstånd går det bra, ibland tjuvkikar jag smått på honom.
Detta har mina kompisar börjat klaga på, att jag STIRRAR PÅ HONOM MED ÖGONEN UPPSPÄRRADE.
Ändå hetsar de mig med att säga "Titta vem som går förbi! Titta titta titta!" med hög röst.
Det är jättejobbigt att inte få se på honom utan att de börjar klaga på att jag är pinsam och konstig när jag "stirrar" på honom. Liten

Ungdomsinformatören Sanna svarar
14.05.2014
Hej!
Du hann fråga på nytt innan vi svarat på frågan så jag sätter in svaret här också!
Hej Liten,
Jag säger bara suck och stön, världen har inte gått frammåt på åtm de senaste 30 åren :( Exakt sådär höll folk på då jag gick i högstadiet också, men det är väl sånt som alltid varit likadant och alltid kommer att vara likadant. Av någon mystiskt underlig anledning finns det alltid folk som tycker det är jätte kul att retas med andra som de kallar sina vänner. För den som drabbas kan det kännas verkligt jobbigt, men det verkar de som retas inte förstå. Det är ju inte som mobbning eller att man skulle bli utfryst eller så, men det är ju jätte känsligt då man gillar någon men inte vet om ens känslor är besvarade att han/hon inte får reda på ens känslor. Jag riktigt känner hur du säkert lider.
Jag har inget bra tips eller råd på vad du ska göra för att få ett slut på detta. Kanske du måste ryta till ordentligt och säga att nu får det räcka, du kollar väl in vem du vill!!! Jag tror ju inte att det fungerar om du bara är tyst och lider :(
Jag är helt säker på att du inte stirrar på killen med uppspärrade ögon, varför skulle du göra det? Nej, du kollar väl in honom sådär passligt, lite så där i förbifarten som om du egentligen inte ser på honom utan bara råkar titta åt hans håll ;) När man gillar någon så måste man få kolla in den, det är ju det man vill. Fortsätt att kika på honom men säg till dina kompisar att de måste dämpa sig en aning. Fast å andra sidan kan de ju eventuellt också göra dig en tjänst genom sitt pladder, kan vara att killen inte skulle fått upp ögonen för dig om han inte skulle märka att du verkar vara intresserad av honom :) Det är många som tack vare att de fått reda på att nån är intresserad av dem, också börjat intressera sig för den som började. Jag håller tummarna för att det blir ni två en dag! Tills det tycker jag att du fortsätter kolla in honom, le lite, kanske börja säga Hej! Säg åt kompisarna att om de verkligen är dina vänner så hjälper de dig att få denna kille och inte förstör för dig.
Kram från ungdomsinformatören Sanna