Duger inte
02.05.2014
Hej har fått några ny vänner som verkade verkligen vara mina vänner! Jag hade rolig med dom och ja... Men på senaste tiden så verkar det som om att dom inte vill vara med mig nå mer, bara med alla dom andra. Dom frågar inte ens om jag vill vara med. Och vi som brukade vara så mycket och ha roligt tillsammans! Men nu... :'( twilight

Ungdomsinformatören Sanna svarar
09.05.2014
Hej, voj gulle gulle vännen, mitt hjärta blöder för dig, jag vet precis hur det känns :(
Det är så ledsamt att läsa såna inlägg, och det kommer ändå rätt så ofta just liknande att nån funderar varför man plötsligt inte verkar duga längre. Man har haft jätte kul och gjort massor tillsammans men så plötsligt verkar det som att allt är förändrat :(
Det är ju helt omöjligt att veta vad de menar med detta, men det blir ju inte mindre illa för det. Du kan ju inte fråga heller, så mitt råd blir nog att du försöker vara den som tar inititativ till att träffas. Nu vet jag ju inte om du kanske alltid varit den som gjort just det men ifall du har varit den som mest hänger med då nån annan har hittat på så kunde det vara en idé att testa. Jag vet ju inte heller om ni varit tillsammans i åratal eller kanske bara i högstadiet. Om du försöker ta kontakt till de här som du har räknat att vara dina vänner, ger förslag på vad ni skulle kunna göra tillsammans. Kanske fråga om nån hänger med på bio i helgen, eller om det ordnas nåt på nåt ställe. Bjud in till filmkväll där hemma med godis och chips, eller kanske ge förslag på nåt annat ni kunde hitta på. Fara på picnic nånstans eller till simhallen, gymet tjaaa det finns ju egentligen inga hinder, vad som helst kan du ju föreslå, glassprovning vid en lösglasskiosk, kom överrens om ett pris som ni delar på, tex en boll av varje sort och sen sätter ni betyg på de olika sorterna, kan bli jätte kul med många skratt.
Sen ska vi hoppas att de kommer med och att ni kan hitta tillbaka till det ni hade. Men om det inte skulle gå så, för ibland så byter vi vänner under livets gång. Det händer de allra flesta nån gång. Man har jätte mycket gemensamt men så mittiallt så har man inget alls att prata om, kanske bara pratar om gammla minnen och sånt man gjorde förr.
Det gör ont att bryta upp och det måste det få göra också, det blir ju lite av ett sorgearbete nästan som när nån dör. Men man måste ta sig vidare, söka nya vänner, se sig omkring och kanske hitta nya intressen och på det sättet också nya vänner. Vi har ju skrivit en hel del om vänskap och hur man hittar nya vänner läs allt HÄR, ifall du inte redan gjort det.
Jag vet att allt kommer att reda upp sig, du kommer inte att vara ensam för evigt, du kan vara helt lugn, fast det känns så just nu. Men kanske måste du jobba lite för att det ska bli bra igen, kanske med nya vänner, kanske med de gammla. Hör jätte gärna av dig igen och berätta mera.
<3<3<3 ungdomsinformatören Sanna