Elaka människor!!!
07.01.2015
Hej! Runt om mig finns det människor som kanske är avonsjuka eller något, inte vet jag men någon har hittat på att jag har mobbat ett stort antal flickor från min klass. Nu tror alla det, i ungefär 5 andra skolor går alla runt och säger att jag har mobbat. För mig är det ju inte trevligt! Dessutom har min vän som ja för var väldigt nära gått och säga alla mina hemligheter o typ varje ord ja någonsin sakt o dessutom hittar på saker som int e sant t.ex att jag har varit jätte elak mot henne.... Vad ska jag göra?? Heart12345
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
08.01.2015
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Tack för din fråga! Ja ibland kan elaka rykten förstöra mycket. Du undrar vad du ska göra. Ibland kan det vara bäst att bara vara sig själv och ignorera rykten. Ifall någon frågar så kan man berätta hur det är. Ofta dör dessa rykten ut av sig själv. Du kunde också vända dig till de vuxna i skolan och berätta för dem hur saker och ting ligger till, då kan de hjälpa dig.
Det brukar lätta om man kan prata med någon tillexempel en god vän, föräldrar eller kuratorn i skolan. Att bära på saker ensam är tungt och det är faktiskt också en sak som hör till skolan att ta tag i mobbning och nu är det ju du som är offret. Man ska alltid motarbeta mobbning och du är jätte modig som vågar ta itu med det. Fint!
Du undrar vad du ska göra med din vän som inte beter sig som en vän. Du kunde prata med henne berätta att du vet vad hon håller på med. Samtidigt kan du berätta att det inte känns bra för dig så som hon håller på. En vän beter ju sig inte så. Kanske hon har något jobbigt på gång själv och beter sig därför på det sätt som hon gör. Ibland blir det så att man växer ifrån sina vänner. Man kan ju inte ha en person i sin närhet som sårar en då kan det vara bäst att bryta vänskapen, men det löns att prata med henne först och försöka reparera er vänskap. Kompisar har man många men riktiga vänner kan vara svårt att få som man har för livet.
Ta hand om dig och allt kommer säkert att reda upp sig!
Tiina - Reimari.info