Ensam
06.06.2022
Hej decibel, Jag känner mig ofta ensam och kan ibland ha ångest över det. Jag har några vänner, men inga riktigt nära, och de jag har bor ganska långt ifrån mig. För mig känns det svårt att skaffa fler vänner eftersom alla redan har sina kompisgäng och kanske inte är öppen för nya vänner. Vad ska jag göra för att känna mig mindre ensam? Och hur kan jag skaffa fler vänner? En ensam en

Ungdomsinformatör Kix svarar
08.06.2022
Hej!
Tack för din fråga. Ensamhet kan vara en väldigt knepig känsla att navigera, och det finns många olika sätt att känna sig ensam på. De flesta av oss känner oss ensamma ibland (oavsett hur många människor man faktiskt har runt sig), men ifall känslan blir långvarig så kan det leda till att man exempelvis får ångest över det, precis som du beskriver.
Att skaffa nya vänner börjar kännas knepigare när man inte längre är barn, då var det ju bara att fråga typ ”vill du komma och leka med mina nya barbien” eller nåt sånt :D Men det funkar ju inte längre. Som du säger så kan det också kännas som att människor redan har sina vänner - MEN man vet inte förrän man försöker bekanta sig mera ifall deras ”kompiskvot” är fylld redan eller om det finns plats för en till.
Så mitt bästa råd är nog att fortsätta visa för människor att du är öppen för mera kontakt, och vara allmänt snäll och trevlig åt människor på ett kravlöst och avslappnat sätt. Om du samtidigt tar hand om dig själv och jobbar på din självkänsla (länk för tips HÄR), så ökar du också dina chanser att få en sån utstrålning som drar människor till sig på ett positivt sätt.
Så med andra ord, var inte rädd för att småprata lite med människor exempelvis i din skola som du tycker är intressanta. Man vet aldrig vad som kommer av det. Förstår att det inte är det lättaste ifall man är blyg, men då kan man ta de små chanser som kommer bara. Att le och se folk i ögonen är också ett bra sätt att visa att man är öppen för mer kontakt. Om du vill träffa någon utanför skolan så kanske din kommun har någon sorts ungdomsgård, eller ungdomsträffplats dit du kan fara och hänga..?
Som tips från egen erfarenhet så verkar det vara lättare att komma in i en kompisgrupp där de redan är ganska många, för där är inställningen ofta att "one more wont hurt", medan det kan vara svårare att komma in en vänskap där de är två eller tre som sitter tajt ihop.
Social media kan ju också vara ett bra sätt att närma sig någon, ifall du känner dig för blyg för att göra det irl. Typ reagera på nåns story på insta, eller skicka ett dm eller snap om något som personen är intresserad av och fråga mera om det, etc... Har man tagit lite kontakt redan den vägen så kan det sen kännas lättare att prata också irl.
Att börja med någon ny hobby kan också vara ett sätt att träffa nya människor.
Så där var lite tips på hur man kan få nya vänner, men du frågade också vad du kan göra för att känna dig mindre ensam överlag. Här kommer några tips:
• Tala mera med de som du redan känner för att få bättre kontakt med dem. Du är ju trots allt inte helt ensam i livet utan har fina människor runt dig, som tur! Kanske kan du ordna nån rolig sommarträff nu med de vänner du har? Typ fara på picnic?
• Sysselsätt dig med någon hobby eller nåt projekt som tar upp din tid på ett sånt sätt att du inte riktigt hinner tänka så mycket på det sociala.
• Var med djur, de ger också närhet.
• Jobba på din självkänsla, så att du vet om att du är värd precis lika mycket som andra fast du inte har supermycket kompisar just nu. Det är absolut inget fel på dig, det här är bara ETT skede av ditt långa liv, du hinner ännu hitta din flock! Keep doing you.
• Ha i åtanke att fast det kan verka på social media som att alla andra hela tiden umgås och gör saker, så behöver det inte nödvändigt vara så, eller vara lika kul som det ser ut. Social media är oftast lite vinklat så saker ska verka bättre än de på riktigt är :)
Lycka till!
Kram, Kix