Ensam
06.08.2014
Hej! Ni kommer inte att kunna hjälpa men. Efter sommarlovet börjar jag i 9:an det har gått snabbt och jag känner mig stressad. Det är då vi ska välja vart vi vill söka efter 9:an och jag har ingen aning och vet verkligen inte vad jag vill bli eller göra med mitt liv :(.
En sak som också är jobbigt. Förut hade jag rätt många vänner att va med men nu är jag alltid ensam. Vet inte men alla har gått. Hela sommarlovet har jag varit med endast en kompis och när vi börjar 9:an har jag ingen aning vem jag ska vara med så kommer antagligen vara ensam :(. Jag gillar att va med kompisar o så men nuförtiden sitter jag bara ensam hemma och är ibland med min kusin som är några år yngre. Mamma brukar fråga vrf jag inte är med nån kompis. Det börjar bli jobbigt att inte ha nån nära vän. Själv är jag ganska blyg och försökar att hitta kompisar och va trevlig men
det är omöjligt för ingen vill. :(

Ungdomsinformatören Sanna svarar
12.08.2014
Hej, gulle gulle vännen. Jag ber sååååå mycket om ursäkt att vi inte svarat förrän nu. Det har varit semestrar och annars rusning. Du ska veta att du är långt ifrån ensam om att känna just så som du känner. Oro och stress inför att börja skolan igen efter sommaren. Vi blev idag intervjuade från Vasabladet just om sånt här :)
Vissa känner glädje över att vanliga rutinerna börjar på nytt medan andra tycker det känns jobbigt med hösten och alla nygamla saker. Vad gäller hur du ska vet vad du vill göra i framtiden och vart du ska söka dig efter nian, så vill jag säga att det klarnar. Helt säkert. Du har ju hela detta året på dig nu och fast du inte skulle komma på exakt vad det är meningen att du ska göra nästa höst så kan du alltid ta ett mellanår, kanske jobba eller gå nån folkhögsskola eller liknande där du får göra mera praktiska saker under tiden som du funderar över vad du ska hitta på. Sen är det ju nästan mera regel än undantag i dagens läge att folk skolar om sig och byter jobb ibland många gånger under livet. Det är också helt ok om man märker efter nåt år att man inte är inne på rätt bana. Studiehandledarna kommer att hjälpa er hela vintern och ni kommer att besöka flera ställen och kanske få besök från nån skola så det kommer att kännas helt annorlunda efter julen.
Men sen för att gå vidare till din andra fråga. Det gör mig ont att läsa att du känner dig ensam och inte tycker du har någon att vara med. Det är också en jätte vanlig fråga som vi får hit. Det är många som på något sätt kommer ifrån sina gamla vänner i tonåren. Man utvecklas i olika takt och i olika riktningar. Många gånger så glider man ifrån dem som man umgåtts med jätte mycket när man var yngre. Det finns inget man gjort fel eller som man borde gjort annorlunda, det är livets gång.
Men man kan alltid hitta nya kompisar. Det går, fast det kan kännas jobbigt. Vi har haft vänskap som månadens tema och där har vi samlat ihop en hel massa tips och råd hur man kan göra då man ska se sig om efter nya kompisar, var man kan börja söka, hur man ska göra osv. Läsa mera om det HÄR. Vart försvinner den som du varit med nu i sommar? Nå, det kan ju vara att den inte bott på samma ställe eller kanske flyttat eller vad som helst. Men följ våra råd på informationssidorna. Se dig omkring och du kommer att upptäcka att det finns många som går omkring ensamma. Det behöver inte vara nån du känner från förr, det kan vara nån som kommer från en helt annan del av kommunen. Börja en ny hobbie, på det sättet kan man hitta nya komisar som ju då har samma intresse som man själv och man har något gemensamt, något att prata om. Vi hade en liknande fråga för en tid sen och fick ett sånt här svar från en av våra "stora systrar" hur man gör när man ska skaffa nya vänner:
1. Gör ett bra intryck till först, genom att se glad och öppen ut och på det sättet visa att man vill lära känna andra och är social osv.
2. Håll dej nära andra och hör vad dom pratar om och får du ett bra tillfälle, så ska du "hopp in i diskussionen" bara genom att säga något, t.ex hålla med om något eller komma med nån egen åsikt typ.
3. Se folk i ögonen om dom pratar me dig,  verka inte uttråkad eller som att man inte bryr sej.
4. Om nån går själv kan man gå fram å fråga något, vad som helst, det behöver inte ens vara något man undrar över, bara så att personen måste svara och på så sätt kan man bygga vidare på det och börja prata om andra saker och lära känna personen.
5. Visa att du är intresserad av att hör om den andra.
6. Var inte för allvarlig då du pratar med någon du inte riktit känner, utan försök gör det lite skämtsamt och bjud på dej själv och le.
7. Tänk inte för mycket, bara var dej själv och då kommer folk vilja vara med dej och det kommer inte vara jobbigt att umgås med nya människor eftersom man inte har gett ett första intryck som nån man egentligen inte är.
8. Det är inte så stor skillnad på hur man får pojkkompisar eller hur man får flickkompisar, man vill ju vara vän med alla så då beter man sej på samma sätt då man försöker bli vän med båda.
9. Få mer vänner genom kompisars kompisar.
10. Våga börja prata, våga prata om dej själv, våga fråga av nån vad den gör efter skolan och om ni ska göra nåt tsm då.
Följ dessa råden och läs allt vi har på info sidorna så håller jag tummar och tår att allt kommer att reda upp sig.
Man måste våga för att vinna <3
Massor med kramar från ungdomsinformatören Sanna